Nova kozmička karta otkriva 540 zvijezda i planeta

Pogledajte nevjerojatnu 3D kartu nekoliko stotina svemirskih objekata udaljenih 10 parseca od Sunčevog sustava.

Astronomi su predstavili novi katalog objekata bliskih Sunčevom sustavu, u koji su uključene zvijezde, smeđi patuljci i egzoplaneti locirani 10 parseca od Sunca. Ukupno kozmička karta sadrži 541 objekt, na temelju kojih su znanstvenici napravili interaktivnu 3d kartu.

Navedeni rad objavila je grupa astronoma predvođena Celine Reyle sa UTINAM Istraživačkog instituta u Francuskoj ( UTINAM Research Institute in France).

Pretisak rada objavljen je na stranici arXiv.org, dok su katalog i 3d model objavljeni na zasebnoj stranici.

Pokušaji stvaranja kozmičke karte zvijezda vidljivih golim sežu još u vrijeme antičke Grčke. Do danas, najveći napredak na ovom području i najprecizniji podaci o karakteristikama i lokacijama objekata bliskih Suncu dobiveni su nakon lansiranja svemirskih letjelica-instrumenata Hipparcos i Gaia prije nekoliko godina. Ovakva promatranja i studije omogućile su nam da bolje razumijemo fiziku zvijezda koristeći bliske objekte kao primjere, te su na omogućile da točnije utvrdimo poziciju i saznamo više o mjestu Sunčevog sustava unutar Mliječne staze.

kozmička-karta-zvjezdanih-sustava
Zvjezdani sustavi unutar 5 parseca. Izvor: Galaxymap.org

Prilikom sastavljanja ove karte, znanstvenici su koristili podatke iz trećeg kataloga Gaia teleskopa i SIMBAD baze podataka, objavljenih znanstvenih radova.

Finalni katalog obuhvaća 541 objekt, od kojih je 373 zvijezde. Ovo uključuje 20 bijelih patuljaka, te jednog dodatnog kandidata, 86 smeđih patuljaka (ovo je naziv za objekte smještene na srednjem položaju između zvijezda i planeta), te tri nepotvrđena kandidata.

Uz zvijezde, katalog uključuje 77 egzoplaneta koji se nalaze u 339 zvjezdanih sustava( od kojih je 70 binarnih, 19 trostrukih, tri sustava se sastoje od četvero zvijezda, te dvoje od čak pet). Znanstvenici su objavili i nevjerojatni zoomirajuću mapu zvjezdane karte, koja je nažalost prevelika za ovaj članak. Kartu možete posjetiti na gornjem linku.

Mnoge zvijezde u blizini Sunca su crveni patuljci, kao što je Proxima Centauri, u čijem se sustavu nalazi najbliži egzoplanet Suncu. Ovaj planet će najvjerojatnije biti izabran za buduće misije u nadolazećim godinama i desetljećima.

Sirius je najsvjetlija zvijezda unutar 10 parseca od Sunca, dok je smeđi patuljak WISE J085510.74-071442.5 najhladniji zabilježeni objekt.

U siječnju ove godine, još jedan civilni znanstveni tim projekta “Backyard Worlds: Planet 9” sastavio je sveobuhvatnu 3D kartu smeđih patuljaka u radijusu od 65 svjetlosnih godina od Sunčevog sustava.

Ukupno, znanstvenici su izabrali 361 smeđeg patuljka koristeći podatke iz Spitzer teleskopa. Uspjeli su sastaviti još jednu sveobuhvatnu 3D kartu koja je dostupna u videu ispod.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram– t.me/kozmoshr

Citizen scientists help create ‘most complete’ 3D map of brown dwarfs in Milky Way- Technology News, Firstpost. (2021, January 25).

Eisenhardt, P. (2020, April 14). The CatWISE Preliminary Catalog: Motions from WISE and NEOWISE Data.

Mathewson, S. (2021, January 18). Citizen scientists create 3D map of brown dwarfs in our sun’s neighborhood.

O’Neill, M. (2021, January 21). 3D Map of Cosmic Neighborhood Created With Help From Worldwide Network of Citizen Scientists.

Talbert, T. (2021, January 13). Citizen Scientists Help Create 3D Map of Cosmic Neighborhood.