Rekordne solarne baklje najbliže zvijezde

Egzoplanet Proxima Centauri b možda i nije najugodnije mjesto za život.

Prilikom promatranja Crvenog patuljka Proxima Centauri 2019. godine, astronomi su primjetili bljesak, za koji se ispostavilo da je to bila jedna od najjačih solarnih baklji ikada zabilježenih. Navedeni bljesak trajao je samo nekoliko sekundi, no za to vrijeme zvijezda je povećala svoju svjetlinu u ultraljubičastom opsegu 14 tisuća puta.

Što je Proxima Centuari?

Proxima Centauri je naša najbliža susjedna zvijezda, udaljena 1.3 parseca( 4.2 svjetlosne godine) od središta našeg Sunčevog sustava. Pripada skupini crvenih patuljaka. Planet koji rotira oko ove zvijezde je potencijalno mase jednake masi našeg planeta.

Udaljenost između zvijezde i planeta je 0.05 astronomskih jednica, dok je ravnotežna temperatura na površini oko 230 Kelvina (-40 stupnjeva Celzijusa). Nedavno su znanstvenici otkrili drugi, još masivniji planet u tom sustavu, koji se nalazi u široj orbiti.

Što je isijavanje Crvenih patuljaka?

Crveni patuljaci malih masa, ili zvijezde spektralne klase M, su najćešća vrsta zvijezda u Mliječnoj Stazi. Dodatno, planeti slični zemlje često orbitiraju oko takvih zvijezda, sa temperaturama koje u teoriji dozvoljavaju postojanje tekuće vode na tim planetima.

S druge strane, M-Patuljci pokazuju izraženo veće razine zvjezdane aktivnosti i solarnih baklji kroz svoj vijek postojanja, za razliku od zvijezdi sličnih našem Suncu. Ovako snažne solarne baklje i energija koja se ispušta sa njima mogu unišiti ozonski sloj u atmosferi planeta, što povlači pitanje jesu li takvi planeti naseljivi.

Solarne baklje sa Proxima Centari pokazuju tipične karakteristike za M-patuljke, te se one koriste kao referentna točka za proučavanje potencijalnih utjecaja takve zvijezde i zvjezdanih vjetrova na egzoplanete.

Rekordna solarna baklja sa Proxima Centauri

Znanstvenici su promatrali Proxima Centauri gotovo 40 sati u travnju i srpnju 2019. godine koristeći devet teleskopa na Zemlji i svemiru, koji su radili na različitim duljinama zračenja.

Oni su 1. svibnja svjedočili isijavanju koje je trajalo manje od 10-ak sekundi. Za vrijeme ovih 10-ak sekundi, ALMA kompleks teleskopa zabilježio je povećanje od tisuću puta u zvjezdinoj radio radijaciji, dok je Hubble teleskop zabilježio povećanje od 14 tisuća puta u njezinom ultraljubičastom zračenju.

Odgovarajuće svjetlosno povećanje u radijaciji optičkog spektra, koje je promatrao TESS, bilo je samo 0.9%, te je imalo vrhunac nakon 1 minute.

Što nam nedavna otkrića govore o ovom solarnom sustavu?

Otkada je egzoplanet Proxima b potvrđen 2016. godine, sustav Proxima Centauri smatran je jednim od najizglednijih mjesta gdje bi mogli pronaći izvanzemaljski život ili barem naseljive planete. Na ovakvo razmišljanje navela nas je blizina ovog sustava Zemlji, činjenica da postoje egzoplaneti slični Zemlji, te da su iz tog smjera došli misteriozni radio signali.

Navedeni faktori napravili su od Proxima Centauri žarišnu točku za astronomske studije i promatranja, te će se najvjerojatnije tamo uputiti prva svemirska ekspedicija, naravno, kada razvijemo za to potrebnu tehnologiju. Do tada, znastvenici će nastaviti pratiti i proučavati ovaj zanimljiv sustav.

Rekordna solarna baklja Proxima Centauri koja je zabilježena 2019. godine dovodi u pitanje naseljivost njezinih najbližih egzoplaneta. Ovo, naravno, ne znači da planeti koji se nalaze u široj orbiti oko ove zvijezde nisu naseljivi ili da na njima već ne postoji izvanzemljaski život. No, potrebna su daljnja promatranja kako bismo mogli biti sigurni.

• MacGregor, M., Weinberger, A., Loyd, R., Shkolnik, E., Barclay, T., Howard, W., . . . Matthews, J. (2021, April 19). Discovery of an extremely short DURATION flare from Proxima Centauri using MILLIMETER THROUGH FUV Observations.
• NASA. (2021, April 23). Neighboring star’s bad Behavior: Large and FREQUENT FLARES.
• Strain, D. (2021, April 21). Humongous flare from sun’s nearest neighbor breaks records.
• Williams, M. (2021, April 23). A recent Megaflare shows that Proxima Centauri is not a nice place to live.