• Znanost
  • Nevjerojatno hidrotermalno okruženje otkriveno duboko ispod mora
Znanost

Nevjerojatno hidrotermalno okruženje otkriveno duboko ispod mora

Otvor s račićima koji uživaju u toploj vodi. (MARUM – Centar za morske znanosti o okolišu, Sveučilište u Bremenu).

Skriveno duboko ispod oceanskih valova Arktičkog kruga, otkriveno je zapanjujuće novo čudo. Uz obalu Svalbarda u Norveškoj, na više od 3.000 metara dubine, prostire se polje hidrotermalnih izvora duž grebena Knipovich, podvodnog planinskog lanca koji se prethodno smatrao prilično neupadljivim.

Umjesto toga, poput podnog grijanja, vulkanska aktivnost ispod morskog dna uzrokuje curenje topline, stvarajući utočišta topline i kemijskih reakcija gdje se život može okupljati i napredovati. Kako prenosi Science Alert, ovo polje, koje se proteže najmanje kilometar u dužinu i 200 metara u širinu, nazvano je Jøtul, po divovima iz nordijske mitologije koji žive ispod planina. U ovom slučaju, divovi su unutarnji procesi Zemlje, oslobođeni kroz pukotine na morskom dnu.

“Voda prodire u oceansko dno gdje se zagrijava magmom. Pregrijana voda se zatim vraća na morsko dno kroz pukotine i pukotine,” objašnjava morski geolog Gerhard Bohrmann sa Sveučilišta u Bremenu u Njemačkoj. “Na svom putu prema gore, tekućina se obogaćuje mineralima i materijalima otopljenim iz oceanskih stjenovitih slojeva. Te tekućine često ponovno izlaze na morsko dno kroz cijevne dimnjake zvane crni pušači, gdje se talože minerali bogati metalima.”

Hidrotermalna polja su među najzanimljivijim podmorskim okruženjima. Obično se nalaze vrlo duboko ispod površine oceana, toliko duboko da sunčeva svjetlost ne može prodrijeti kroz ogromnu količinu vode iznad njih. Na tim dubinama vladaju stalni mrak, izuzetno niske temperature i ogromni pritisci.

Podvodne oaze

Ovo okruženje nije pogodno za život, ali hidrotermalni izvori djeluju kao oaze. Minerali koji izlaze i otapaju se u vodi stvaraju osnovu prehrambene mreže koja se oslanja na kemosintezu – iskorištavanje kemijskih reakcija za energiju umjesto sunčeve svjetlosti, za razliku od većine života bliže površini.

Ova okruženja čine morsko dno mnogo dinamičnijim i življim nego što se očekivalo, dajući nam uvid u to kako bi život mogao nastati na svjetovima vrlo različitim od našeg.

Pronalaženje hidrotermalnih polja važno je za očuvanje bioraznolikosti Zemlje, kao i za razumijevanje funkcioniranja planeta i njegovih promjena tijekom vremena.

Polje Jøtul nalazi se na granici između dvije tektonske ploče Zemlje, na grebenu sporog širenja. Ploče se vrlo sporo udaljavaju jedna od druge, što uzrokuje rastezanje kore i stvaranje dolina i grebena.

Znanstvenici su otkrili hidrotermalnu aktivnost duž gotovo svih grebena sjeverno od Islanda, ali greben Knipovich ostao je iznimka.

Do 2022. godine znanstvenici su primijetili naznake hidrotermalne kemije u regiji, pa su koristili podmorsko vozilo na daljinsko upravljanje kako bi pronašli izvor

3 kilometra ispod mora

Koristili su daljinski upravljano vozilo MARUM-QUEST, koje su spustili više od 3 kilometra do morskog dna. Ovo vozilo, namijenjeno dubokovodnim radovima, snimalo je slike i uzimalo uzorke vode. Tamo su pronašli polje Jøtul – veliko područje morskog dna s aktivnim i ugašenim hidrotermalnim izvorima te karakterističnim svjetlucanjem vulkanske topline koja curi u more. Ovo veličanstveno otkriće popunjava značajnu prazninu u hidrotermalnoj mreži Norveško-Grenlandskog mora.

“Polje hidrotermalnih izvora Jøtul prvo je otkriveno duž 500 kilometara dugog grebena Knipovich koji se širi ultra sporo i značajno je jer predstavlja novu poveznicu između aktivnih hidrotermalnih sustava Lokijevog Zamka na zavoju grebena Mohns i Knipovich i hidrotermalnog polja Aurora na grebenu Gakkel,” pišu istraživači u svom radu.

“Budući da su ovi sustavi razdvojeni udaljenosti većoj od 1.000 kilometara, otkriće hidrotermalnog polja Jøtul važno je za razumijevanje distribucije kemosintetičkih zajednica faune.”

Osim toga, ovo otkriće može pomoći u razumijevanju kemije oceana i kako vode koje obavijaju naš svijet pomažu u cirkulaciji i distribuciji materijala poput ugljika. Istraživanje je objavljeno u časopisu Scientific Reports.