• Astronomija
  • Neobičan višak zračenja iz središta galaksije možda ipak nije posljedica tamne tvari
Astronomija

Gama zrake iz središta galaksije. Izvor: NASA/DOE/Fermi LAT Collaboration.

Znanstvenici s Australskog nacionalnog sveučilišta (ANU) smatraju kako su pronašli objašnjenje za tajanstvene gama zrake koje pristižu iz središta galaksije, a za koje se smatralo da su uzrokovane tamnom tvari.

Višak zračenja galaktičkog središta

Koautor istraživanja objavljenog u znanstvenom časopisu Nature Astronomy, izvanredni profesor Roland Crocker, smatra da ovaj signal gama zraka (oblika elektromagnetskog zračenja najkraće valne duljine i najveće energije), poznat kao Višak galaktičkog centra, zapravo potječe iz specifične vrste brzorotirajuće neutronske zvijezde odnosno supergustih ostataka zvijezda, mnogo većih od našeg Sunca. Istraživanje je vodio Anuj Gautam master student Australskog nacionalnog sveučilišta, a u njemu su također sudjelovali znanstvenici s Australske akademije obrambenih snaga, Sveučilišta Canterbury i Sveučilišta u Tokiju.

Višak galaktičkog centra neočekivana je koncentracija gama-zraka koja izlazi iz središta naše galaksije i koja dugo godina zbunjuje astronome. “Naš rad ne dovodi u pitanje postojanje signala, već nudi još jedan potencijalni izvor”, navodi izvanredni profesor Crocker.

Velik broj neutronskih zvijezda mogao bi proizvesti višak zračenja u obliku gama-zraka

Neutronske zvijezde u pitanju rotiraju se gotovo nezamislivim brzinama, pritom odašiljajući gama zrake. “Izvor signala temelji se na milisekundnim pulsarima – neutronskim zvijezdama koje se vrte jako brzo – oko 100 puta u sekundi.”

Veliki broj takvih neutronski zvijezda proizveo bi količinu zračenja koja bi mogla objasniti višak koji dolazi iz galaktičkog središta. “Znanstvenici su prethodno detektirali emisije gama zraka iz pojedinačnih milisekundnih pulsara u blizini Sunčevog sustava, tako da znamo da ti objekti emitiraju gama-zrake. Naš model pokazuje da bi integrirana emisija cijele populacije takvih zvijezda, od oko 100 000 na broju, proizvela signal koji je potpuno kompatibilan s Viškom zračenja galaktičkog središta”, objašnjava Crocker.

Znanstvenici otkrili misterioznu barijeru u središtu naše galaksije

Nije sve što ne možemo objasniti ‘tamna tvar’

Ako se ovo objašnjenje pokaže točnim, to bi značilo da znanstvenici moraju bolje razmisliti o tome gdje se nalaze tragovi tamne tvari. “Priroda tamne tvari je potpuno nepoznata, tako da svaki potencijalni trag izaziva veliko uzbuđenje”, rekao je profesor Crocker. “Međutim, naši rezultati ukazuju na još jedan važan izvor proizvodnje gama zraka.

Na sličan način, moguće je i da signali koji dolaze iz obližnjeg međugalaktičkog susjedstva, nisu posljedica ‘tamne tvari’. “Na primjer, signal gama zraka iz Andromede, sljedeće velike galaksije najbliže našoj, mogao bi također biti posljedica milisekundnih pulsara”, zaključuje Crocker.

Objavljena fotografija crne rupe u središtu Mliječne staze

Anuj Gautam, Roland M. Crocker, Lilia Ferrario, Ashley J. Ruiter, Harrison Ploeg, Chris Gordon, Oscar Macias. Millisecond pulsars from accretion-induced collapse as the origin of the Galactic Centre gamma-ray excess signalNature Astronomy, 2022; DOI: 10.1038/s41550-022-01658-3

Australian National University. “Spinning stars shed new light on strange signal coming from galactic center.” ScienceDaily. ScienceDaily, 28 April 2022.

Anonymous (1. svibnja 2022.), Strange Galactic Signal Coming From the Center of the Galaxy Has Potential New Explanation, Australian National University, Scitechdaily.com (pristup 13. svibnja 2022.)