• Svemir
  • Neki hiceanski egzoplaneti mogu imati rastopljene površine umjesto vodenih oceana

Ilustracija egzoplaneta K2-18b. NASA, CSA, ESA, J. Olmstead (STScI), N. Madhusudhan (Cambridge University)

Tim astronoma, koristeći podatke dobivene sa Svemirskog teleskopa James Webb (JWST), otkrio je da bi neki hiceanski egzoplaneti mogli imati rastopljene površine, a ne vodene oceane. Nalazi njihove studije, objavljene u časopisu The Astrophysical Journal Letters, temelje se na analizi podataka prikupljenih od JWST-a, fokusiranih na hiceanski egzoplanet K2-18b. Prethodna istraživanja sugerirala su postojanje egzoplaneta s karakteristikama tipičnim za hiceanske, obično veličinom smještenih između Neptuna i Zemlje, s atmosferom koja ukazuje na prisutnost površinske vode – planeti koji predstavljaju interes u potrazi za vanzemaljskim životom.

Egzoplanet K2-18b

U ovoj najnovijoj studiji, fokus je bio usmjeren na K2-18b, egzoplanet koji je već bio u centru pažnje kao potencijalno stanište izvanzemaljskog života. Ovo je prvi puta da je analiziran kroz prizmu podataka dobivenih od JWST-a. Istraživači su reevaluirali modele planeta razvijene od strane prethodnih timova, od kojih su neki sugerirali da bi visoke temperature mogle onemogućiti postojanje oceana zbog isparavanja vode. Analizom podataka JWST-a, našli su dokaze koji podupiru takve zaključke; provedena je dubinska analiza atmosfere planeta s dva moguća scenarija: prisutnost oceana ili rastopljene površine. Obje pretpostavke bile su usklađene s podacima JWST-a, ali visoke temperature ukazuju da je scenarij s rastopljenoj površinom vjerojatniji.

Temperatura je bitna

Istraživački tim naglašava važnost testiranja temperature egzoplaneta u potrazi za životom kako bi se osiguralo da su potencijalni oceani sposobni za održavanje života. Ističu kako će podaci dobiveni sa JWST-a biti ključni u budućim istraživanjima. Autori studije zaključuju da je razvoj preciznih atmosferskih indikatora koji bi razlikovali prisutnost tekuće vode od oceana magme esencijalan u potrazi za potencijalno naseljivim svjetovima unutar populacije egzoplaneta.