• Svemir
  • Nedostatak planeta sličnih Jupiteru oko crvenih patuljaka

Nedostatak planeta sličnih Jupiteru oko crvenih patuljaka

Ilustracija vrućeg Jupiterovog egzoplaneta. Astronomi su otkrili najteži element dosad u atmosferama dva takva svijeta (©ESO/M. Kornmesser).

Otkrivajući rijetkost u kozmičkim normama, astronomi su utvrdili da crveni patuljci, najčešći tip zvijezda u svemiru, rijetko ugoste velike planete nalik Jupiteru. Rijetkost takvih nebeskih divova može značajno utjecati na potencijalno pojavljivanje Zemlji sličnih svjetova u tim zvjezdanim sustavima i na potragu za izvanzemaljskim životom.

Nedostatak Jupitera oko crvenih patuljaka

Podupirući formativnu evoluciju našeg Sunčevog sustava, Jupiter, najveći lokalni planet, utro je put za Zemljinu staništenost. Izražen nedostatak planeta poput Jupitera oko crvenih patuljaka mogao bi naznačiti da su stjenoviti svjetovi u tim sustavima manje gostoljubivi za život.

Idealne mete za proučavanje, ali bez planeta nalik Jupiteru

Naši najbliži kozmički susjedi uključuju brojne crvene patuljke. Njihova relativna blizina i prigušena svjetlost, koja ne preplavljuje njihove planete, čine ih prvoklasnim metama za istraživanje atmosfera egzoplaneta. Međutim, Jupiteru slični plinski divovi izuzetno su rijetki oko tih zvijezda, što može utjecati na naše razumijevanje očekivanja za terestričke uvjete.

Istraživanje crvenih patuljaka i njihovih planetarnih sustava

Zašto crveni patuljci nemaju Jupitera? Emily Pass, istraživačica na Centru za astrofiziku | Harvard & Smithsonian (CfA), i njezin tim proučavali su 200 malih crvenih patuljaka kako bi razumjeli prevalenciju planeta veličine Jupitera. Njihova otkrića iz dva glavna opservatorija pokazuju da takvi masivni planeti postoje u manje od 2% sustava crvenih patuljaka.

Potencijalni utjecaj planeta poput Jupitera

Ogroman utjecaj planeta nalik Jupiteru proizlazi iz njihove ogromne gravitacije. “Jupiter je nasilnik u našem Sunčevom sustavu,” napominje suautor studije David Charbonneau, objašnjavajući njegov značajan utjecaj na formiranje Zemlje i nastanak života. Međutim, nedostatak takvih divova oko crvenih patuljaka implicira da bi slični uvjeti mogli biti manje vjerojatni oko ovih malenih zvijezda.

Neistraženi potencijal

Unatoč otkrićima, Charbonneau naglašava da odsutnost planeta poput Jupitera ne mora nužno označavati da su planeti crvenih patuljaka nenaseljivi. Materijal koji bi inače mogao biti dio tih divovskih planeta mogao bi pridonijeti formiranju manjih, stjenovitih svjetova. Stoga, različite karakteristike planetarnih sustava crvenih patuljaka mogu dovesti do neistraženih mogućnosti staništenja.