NASA bira mjesto za slijetanje na Mjesec

autor

Iz NASA-e su objavili da su suzili popis potencijalnih mjesta za slijetanje buduće Artemis III misije na površinu Mjeseca na 13 lokacija.

Povratak na Mjesec

NASA je objavila da je odabrala 13 potencijalnih mjesta slijetanja za buduću misiju Artemis III koja će vratiti ljude na površinu Mjeseca prvi put od 1972. godine. Budući da je riječ o slijetanju na Mjesečev južni pol kriteriji odabira lokacije bili su prilagođeni ciljevima misije. Ključan kriterij pri izboru lokacije bilo je da mjesto mora biti pogodno za život dvojice astronauta 6 i pol dana – tj. imati dovoljno sunčeve svjetlosti za napajanje i toplinsku zaštitu, ali također omogućiti pristup tamnim područjima kratera i planinskom terenu u blizini mjesečevog južnog pol koji bi potencijalno mogao držati vodeni led.

Tijekom Artemide I, Orion će se odvažiti na putovanje tisućama kilometara iza Mjeseca tijekom misije koja će trajati otprilike četiri do šest tjedana (©NASA).
Tijekom misije Artemis I, letjelica Orion odvažiti će se na putovanje tisućama kilometara iza Mjeseca. Misija će trajati otprilike četiri do šest tjedana (©NASA).

Pronalaženje vodenog leda – koji bi se mogao razgraditi na svoje sastavne spojeve kisika i vodika kako bi se osigurao zrak za održavanje života i potencijalno gorivo – bila je pokretač ideje NASA-inih Artemis misija.

Koraci prema Artemis III

Raketa Artemis I bez posade nalazi se na lansirnoj rampi u Svemirskom centru Kennedy i čeka potencijalno lansiranje 29. kolovoza. Predviđeno je da će Artemis II letjeti s astronautima 2024. godine, ali će tada samo kružiti oko Mjeseca. Konačno, misija Artemisa III predviđen je za 2025., i tada bi dvoje od četiri astronauta trebalo ponovno sletjeli na površinu Mjeseca.

„Nekoliko predloženih mjesta unutar regija nalazi se među nekim od najstarijih dijelova Mjeseca, i zajedno s trajno zasjenjenim regijama, pružaju priliku da se nauči više o povijesti Mjeseca kroz dosad neproučene lunarne materijale,“ rekla je Sarah Noble iz NASA-e.

Svaki od 13 mjesta ima oko 15×15 kilometara, a svako mjesto ima potencijalnu lokaciju za slijetanje u radijusu od oko 100 metara. Imena 13 potencijalnih lokacija su: Faustini Rim A, Peak Near Shackleton, Connecting Ridge, Connecting Ridge Extension, de Gerlache Rim 1, de Gerlache Rim 2, de Gerlache-Kocher Massif, Haworth, Malapert Massif, Leibnitz Beta Plateau, Nobile Rim 1, Nobile Rim 2 te Amundsen Rim.

‘Veliki korak’ od prijašnjih lokacija

Sva mjesta za slijetanja veoma su udaljena od šest prethodnih mjesta slijetanja misija s ljudskom posadom Apollo od 1969. do 1972. godine. Iz NASA-e su pojasnili kako je ovo „novi dio Mjeseca [za istraživanje]. To je mjesto koje nikada nismo istražili. Svih šest mjesta za slijetanje Apolla bilo je u središnjem dijelu bliže strane. A sada idemo na neko sasvim drugo mjesto u drugačijem drevnom geološkom terenu.“

Važan kriterij pri odabiru regije za slijetanje bio je upravo potencijalni vodeni led – „Polovi su jedinstveni zbog tamošnjih uvjeta osvjetljenja, a ti ekstremni uvjeti osvjetljenja dovode do stvarno ekstremnih temperatura unutar nekih od ovih kratera gdje sunce doslovno nije dospjelo milijardama godina. Tamo postoje neka od najhladnijih mjesta u Sunčevom sustavu. A te hladne ‘zamke’ mjesta su gdje vjerujemo da su voda i druge hlapljive tvari zarobljene.“

Ovaj dio Mjesečeve površine specifičan je po tome što se mjesta koja su vječno osvijetljena Sunčevom svjetlošću nalaze svega nekoliko kilometara od mjesta koja se nalaze u vječnom ‘hladu’. Popis lokacija vremenom će se sužavati kako će se bližiti početak misije. Pritom će od pomoći biti sve nove informacije i podatci koje će NASA prikupiti u budućnosti, ali isto tako i vrijeme godine u kojem će se lansirati raketa Artemis III misije.

Znanstvenici i inženjeri nastavit će procjenjivati potencijalna mjesta u sljedeće tri godine prije utvrđivanja najboljih opcija. Odlučujući čimbenici uključuju ono što je potrebno za sigurno slijetanje – kao što su nagib terena, lakoća komunikacije sa Zemljom, uvjeti osvjetljenja i mogućnosti svemirske letjelice Orion i lendera Starship.

Koje je najhladnije mjesto u Sunčevom sustavu

Richard Tribou (22. kolovoza 2022.), „NASA targets 13 landing sites on moon’s south pole for human landing,“ phys.org (pristup 23. kolovoza 2022).

Richard Tribou (19. kolovoza 2022.), „Where exactly will astronauts land on the moon? NASA is going to tell us,“ phys.org (pristup 23. kolovoza 2022).