kozmos.hr
  • Naslovnica
  • /
  • Znanost
  • /
  • Najveći dosad potpuno električni konceptualni zrakoplov mogao bi poletjeti do 2033. godine
Znanost

Najveći dosad potpuno električni konceptualni zrakoplov mogao bi poletjeti do 2033. godine

Elysian elektrićni zrakoplov.
objavljeno

Elysian E9X, revolucionarni zrakoplov s 90 sjedala koji bi mogao preletjeti do 1000 kilometara, temelji se na inovativnom istraživanju koje opovrgava prethodne pretpostavke o baterijsko-električnim zrakoplovima.


Ovaj ambiciozni projekt, koji predstavlja startup, usmjeren je na stvaranje potpuno električnog putničkog zrakoplova sposobnog za smještaj do 90 putnika, s ciljem lansiranja u narednih deset godina. E9X koncept, plod dizajna nizozemske tvrtke Elysian, predstavlja baterijski zrakoplov koji može putovati 800 kilometara na jednom punjenju. Osnova je teoretski paket baterija od 360 vat-sati po kilogramu, što je standardna mjera gustoće baterije. Uspoređujući, Teslina baterija postiže gustoću od 272 do 296 Wh/kg, prema podacima Inside EVs. Startup planira daljnja poboljšanja koja bi povećala domet zrakoplova na 1000 kilometara.

Razvoj E9X-a i njegove ključne tehnologije proizašao je iz suradnje s istraživačima Tehničkog sveučilišta Delft. Njihov rad, objavljen 4. siječnja u časopisu American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA), donosi nove uvide. Prvi rad iz serije usmjeren je na redefiniranju postojećih pretpostavki o tehnologiji baterija. Većina dosadašnjih izvora sugerira da su baterijsko-električni zrakoplovi ograničeni na kraća putovanja do 400 kilometara i najviše 19 putnika, usmjeravajući fokus na dizajn regionalnih ili međugradskih električnih zrakoplova.


Ove pretpostavke, kako ističe Simay Akar, viši član Instituta inženjera elektrotehnike i elektronike i osnivač AK Energy Consulting, vjerojatno proizlaze iz starijih očekivanja i tehnoloških ograničenja. U studiji, autori naglašavaju da napredak u tehnologiji baterija omogućuje smještaj gušćih baterija u veće zrakoplove. Međutim, ispunjavanje dizajnerskih specifikacija trenutno nije moguće s komercijalno dostupnom tehnologijom. “To bi zahtijevalo proboje u gustoći energije baterija, težini i učinkovitosti kako bi se ostvarili tako ambiciozni ciljevi,” objašnjava Akar.

Većom aerodinamičkom učinkovitošću

Studija također ukazuje na mogućnost dizajniranja zrakoplova s većom aerodinamičkom učinkovitošću nego što se ranije smatralo, omogućujući veći uzgon bez povećanja otpora. Analizom prethodnih procjena zrakoplova, istraživači su identificirali “prostor dizajna” u kojem se gustoća energije i aerodinamička učinkovitost mogu znatno povećati u odnosu na uobičajene pretpostavke.

Drugi rad pruža uvid u grube dimenzije E9X zrakoplova s 90 sjedala, uključujući baterije integrirane u krila, niskokrilnu konfiguraciju i preklopne vrhove krila. Projektirani zrakoplov ima potrošnju energije od 167 Wh po putniku-kilometru, što predstavlja znatno manji ekološki utjecaj u usporedbi s kerozinom, ili vodikovim alternativama. Autori napominju da je ekološki utjecaj usporediv s kopnenim prijevoznim sredstvima poput današnjih električnih automobila.

“Visokogustoćna tehnologija baterija trenutno je jedan od izazova, gdje su povećanje proizvodnje i daljnje poboljšanje gustoće ključni za široku primjenu,” ističe Akar. “Gustoća energije od 360 Wh/kg predstavlja značajan napredak u odnosu na trenutnu tehnologiju baterija i ključna je za domet električnog zrakoplova. Uz to, zemaljska infrastruktura i propisi trebaju se prilagoditi kako bi se omogućilo prihvaćanje električnih zrakoplova prije zacrtanog vremenskog roka.”


E9X neće biti prvi električni putnički zrakoplov koji će uzletjeti, ako se to dogodi 2033. godine. Prvi električni putnički zrakoplov bio je Eviation Alice, dizajniran da preveze do devet putnika i dva člana posade. Proizvođač je testirao prototip u rujnu 2022. godine s ciljem punog lansiranja do 2027. godine. Zrakoplov ima domet od približno 250 nautičkih milja ili 463 kilometra.

Da li će tvrtka ostvariti ovaj ciljani datum još je neizvjesno, no Eviation je već sklopio sporazume s prijevoznicima za buduću isporuku zrakoplova — uključujući pismeni sporazum s europskom regionalnom zrakoplovnom tvrtkom flyVbird za isporuku 25 zrakoplova, uz mogućnost narudžbe dodatnih 25.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram –t.me/kozmoshr

Pratite Kozmos na Google Vijestima.