Jeste li znali?

Najtragičnija žrtva svemirske utrke

Posmrtni ostaci Vladimira Komarova stavljeni su u otvoreni kovčeg jer je smatran herojem koji je svojevoljno dao svoj život zbog čovječnosti.

Svemirske nesreće prilično su česte u današnje vrijeme. Više je astronauta izgubilo život tijekom svojih putovanja u svemir. Nismo imali dovoljno informacija kad je započelo istraživanje svemira. Stoga su kvarovi na svemirskim raketama tijekom godina odnijeli više života. Space X i Blue Origin trenutno rade na raketama koje mogu sigurno vratiti astronaute na Zemlju. Pokušavaju minimalizirati šanse za nesreće.

Portret Vladimira Komarova. Izvor: Wikimedia Commons

Vladimir Komarov bio je sovjetski oficir i bio je dio ruskog programa Sojuz. On je poznat kao najdugovječniji svemirski program u povijesti istraživanja svemira. Smatra se jednim od najuspješnijih programa jer je više raketa i svemirskih letjelica dodano u njegovu evidenciju od 1966. Međutim, stvari nisu bile tako savršene kad je program pokrenut.

Misija Sojuz 1 završila je smrću kozmonauta Komarova, što je prva smrt u povijesti svemira. Prema zapisima, sovjetski kozmonaut Vladimir Komarov ubijen je kad mu se padobran nije uspio aktivirati tijekom slijetanja njegove letjelice. Spomenuti incident dogodio se 24. travnja 1967. godine.

Vladimir Komarov odabran je za testiranje letjelice Sojuz I, usred svemirske utrke između Sjedinjenih Država i Sovjetskog Saveza. Komarov je po zanimanju bio pilot lovac i zrakoplovni inženjer. Bio je jedan od najboljih iz serije. Prvi puta u svemir otputovao je 1964. godine, tri godine prije nesretnog putovanja 1967. godine.

Komarov se trebao vratiti na Zemlju nakon što je uspješno prošao 16 Zemljinih orbiti. Međutim, naišao je na problem i nije uspio aktivirati raketne kočnice. Trebala su dva putovanja oko Zemlje prije nego što se kozmonaut uspio vratiti.

Komarov nije ni slutio da će mu ovo biti posljednje putovanje u svemir. Nije mislio da će ga njegova svemirska kapsula u konačnici ubiti. Kad je Sojuz I dosegao visinu od 23.000 stopa, trebao se rastvoriti padobran, dovodeći Komarova sigurno na Zemlju. Međutim, padobran se nije točno rasporedio tijekom ulaska na Zemlju. Štoviše, kod sebe nije imao rezervni; u njegovoj svemirskoj kapsuli nalazio se samo jedan padobran. Na kraju je pao na Zemlju i preminuo.

Prema različitim zapisima, bio je bijesan tijekom posljednjih trenutaka. Pao je u nesvijest ubrzo nakon što je ponovno ušao u zemlju i srušio se. Njegovi su ostaci kasnije nađeni i počašćeni od strane ruske vlade. Njegovi su ostatci stavljeni u otvoreni kovčeg, jer je smatran herojem koji je voljno dao svoj život zbog čovječnosti.

U Moskvi je bila velika javna žalost za Komarovom, a njegov pepeo pokopan je u zidu Kremlja. Komarovljevoj supruzi nisu rekli za lansiranje Sojuza I sve dok nije već bio u orbiti. Nije se stigla oprostiti od supruga.

Unatoč opasnostima, i Sovjetski Savez i SAD nastavili su svoje programe istraživanja svemira. Američka vlada poslala je svemirsku letjelicu na Mjesec dvije godine nakon nesreće. Neil Armstrong uspio je sigurno sletjeti na mjesečevu površinu.