Jeste li znali?

65 godina od povijesnog Laikinog leta

Laika, pas mješanac, postala je prvo živo biće u orbiti kada ju je 2 3. studenog 1957. godine Sovjetski Savez lansirao u misiju Sputnik 2 (©NASA/YayiImages).

Prije 65 godina, 3. studenoga 1957., sovjetski pas Laika postao je prva životinja koja je obavila uspješnu orbitu oko našeg planeta.

65 godina od (nesretnog) leta

Na današnji dan – 3. studenoga 1957. godine – prije 65 godina sovjetski svemirski pas po imenu Laika postao je prva životinja koja je kružila oko Zemlje. Laika je bila trogodišnja zalutala mješanka haskija i špica s moskovskih ulica, a sovjetski svemirski program ju je angažirao zbog male veličine i mirnog temperamenta. Nažalost za Laiku, ova je misija bila jednosmjerno putovanje.

Sovjeti nisu osmislili način da je vrate na Zemlju. Sa samo sedam dana zaliha kisika i malo hrane na brodu, Laika je lansirana s kozmodroma Baikonur u Kazahstanu s ruskom raketom Sputnik. Laika je bila živa kad je stigla u orbitu, ali je umrla nedugo nakon toga jer se toplinski štit letjelice slomio. Nesretna mješanka tako se pregrijala prije nego što je imala ‘priliku’ umrijeti od gladi i nedostatka kisika.

Laika, pas mješanac, postala je prvo živo biće u orbiti kada ju je 3. studenog 1957. godine Sovjetski Savez lansirao u misiju Sputnik 2 (©NASA/YayiImages).

Put do slave

Laika je bila crno-bijela mješanka koja se izvorno zvala Kudrayavka ili „Mala kovrčava“. Njezino kasnije ime Laika (Lajka), što znači „ona koja laje“, nastalo je kad je zalajala tijekom radijskog intervjua. U vrijeme leta težila je 6 kilograma.

Laikina prva ‘lansirna rampa’ do slave – prije one svemirske – bile su ulice Moskve. Sovjetski raketni znanstvenici htjeli su poslati pse u svemir kako bi bolje razumjeli što lansiranje, mikrogravitacija i drugi aspekti svemirskih letova mogu učiniti ljudskom tijelu. Kako bi izveli ovo testiranje skupljali su prikladne pse lutalice, a ključni kriteriji bili su da je riječ o ženki te da su svjetlije boje (koja će se bolje vidjeti na snimkama).

Od prikupljenih kandidata raketni su inženjeri odabrali najposlušnije i one najtolerantnije na glasne zvukove i promjene tlaka zraka, a ‘finalni’ kandidati podvrgnuti su testovima u malim kapsulama (od kojih su neki trajali i tjednima!).

Sputnik 2 i let u svemir

Prije Laikinog leta Sovjeti su 4. listopada 1957. uspješno lansirali Sputnik 1 – prvi umjetni satelit u povijesti. Letjelica je bila teška 83 kilograma i sfernog oblika veličine lopte za plažu koja je zapravo samo emitirala zvučne signale dok je kružila oko Zemlje.

Model Sputnika 2. Kapsula koje je nosila Laiku u svemir nalazi se niže na slici (©Ulstein Bild).

Sputnik 2 lansiran je samo mjesec dana kasnije, a pojedini izvori sugeriraju da je projekt požuren kako bi se poklopio s godišnjicom boljševičke revolucije koja je dovela do stvaranja Sovjetskog Saveza.

Letjelica je bila mnogo veća i složenija od svoje prethodnice – visoka 4 metra i u najširem dijelu široka 2 metra te teška 508 kg. Sputnik 2 također je nosio znanstvene instrumente za mjerenje sunčevog zračenja i kozmičkih zraka, kao i kabinu za Laiku koja je bila opremljena video kamerom.

Laika je mogla sjediti ili ležati u kabini koja je bila opremljena sustavom za regeneraciju zraka i podstavom te je na raspolaganju imala hranu i vodu (doduše u želatiniziranom obliku).

Smrt

Nažalost Sputnik 2 bio je samoubilačka misija – satelit nije bio dizajniran da se sigurno vrati na Zemlju, a sovjetski svemirski program nije htio odgoditi lansiranje. Telemetrijski podatci pokazali su da je Laika preživjela lansiranje. Iako nije bilo tajna da je pas umro u orbitu velika je nepoznanica ostalo pitanje koliko je dugo preživjela – ondašnje sovjetske publikacije tvrdile su da je bezbolno umrla nakon tjedan dana u orbiti.

No, kasniji izvori dokazali su drugačiju i tužniju sliku. Naime, desetljećima kasnije nekoliko ruskih izvora otkrilo je da je Laika preživjela u orbiti četiri dana, a zatim umrla kada se kabina pregrijala. Postojali su i drugi izvori koji su sugerirali još crnji scenarij – da se kabina ozbiljno pregrijala vrlo rano i da je Laika umrla nakon samo pet ili šest sati od lansiranja.

Baterija Sputnika 2 ispraznila se 10. studenoga 1957. godine, a letjelica je nastavila kružiti oko Zemlje do 14. travnja 1958., kada je ponovno ušla u atmosferu i raspala se nakon 162 dana u svemiru.

Kroz 25 godina mogli bismo pronaći život u svemiru

Hanneke Weitering (3. studenoga 2022.), „On This Day In Space: Nov. 3, 1957: Laika the dog launches with Sputnik 2,“ space.com (pristup 3. studenoga 2022).

Meghan Bartels (14. siječanj 2022.), „Laika the space dog: First living creature in orbit,“ space.com (pristup 3. studenoga 2022).

Alice George (11. travnja 2018.), „The Sad, Sad Story of Laika, the Space Dog, and Her One-Way Trip Into Orbit,“ smithsonianmag.com (pristup 3. studenoga 2022).