Znanost

Mars ili Zemlja: Koji planet ima više minerala?

Ova panorama je spojena iz dvije slike "Doline Marker Band" u Gale krateru na Marsu koje je Curiosity snimio 8. travnja 2023., jedna ujutro i jedna poslijepodne po lokalnom vremenu. Izvorne slike snimljene su u crno-bijeloj tehnici i potom kolorizirane, pri čemu desni dio (pod plavim nebom) predstavlja prizor ujutro, a lijevi dio (pod žutim nebom) predstavlja poslijepodne. Zasluge: NASA/JPL-Caltech.

Zemlja, naš domaći planet, obiluje raznovrsnim mineralima. Ali što je s našim crvenim susjedom, Marsom? Da li on također krije bogato mineralno nasljeđe? Istraživanja sugeriraju da Mars možda kaska za Zemljom.

Na Zemlji možemo pronaći gotovo 6,000 različitih minerala. Usporedimo li to s Marsom, koji tijekom pet desetljeća istraživanja bilježi samo 161 mineral, razlika je zapanjujuća, posebno uzimajući u obzir koliko su počeci ova dva planeta bili slični.

Nedavne analize pomažu nam razumjeti ovu značajnu razliku u mineralima. Ključni uzrok? Mars ima ograničene procese koji doprinose stvaranju minerala. Iako su oba planeta započela sličnim evolutivnim putem minerala, Marsova je putanja negdje skrenula.

Rezultati istraživanja

U želji da dublje razumiju evoluciju minerala na Zemlji, tim predvođen znanstvenikom Robertom Hazenom analizirao je svih 161 minerala otkrivenih na Marsu u posljednjih 50 godina. Dok Zemlja ima čak 57 poznatih postupaka stvaranja minerala, Mars pokazuje samo njih 20.

U početnoj fazi razvoja, kako Zemlja tako i Mars, svjedočili su formiranju minerala iz magme koja se hladila. Dodatno, hidrotermalne aktivnosti obogatile su oba planeta različitim mineralima. No, dok je Zemlja doživjela dodatne faze u razvoju minerala, potaknuta aktivnošću tektonike ploča i pojavom života, takvi procesi nisu zabilježeni u povijesti Marsa.

Unatoč tomu što mnogi minerali na Marsu još nisu otkriveni, razlika u raznolikosti minerala između Marsa i Zemlje je značajna. Istraživači naglašavaju da raznolikost minerala na Crvenom planetu vjerojatno znatno zaostaje za onom na Zemlji. Detaljni rezultati ovog istraživanja objavljeni su u časopisu Journal of Geophysical Research: Planets.