• Astronomija
  • Koristeći umjetnu inteligenciju, astronomi su pronašli zvijezde koje su stvorile Mliječni put
Astronomija

Mlijecna staza - bilijuni zvijezda (Curiosmos)

Novi rezultati otkrivaju strukturu i vremensku liniju formiranja proto-galaksije

Tijekom dva desetljeća, astronomi tragaju za drevnim “fosilnim” zvijezdama skrivenim među središnjim dijelom naše galaksije. Ove neuhvatljive zvijezde prethode Mliječnom putu i posjeduju jedinstvenu kemiju i orbite. Zahvaljujući strojnom učenju (umjetnoj inteligenciji) i svemirskom teleskopu Gaia Europske svemirske agencije, istraživači su otkrili bogatstvo fosilnih zvijezda i ažurirali svoje razumijevanje formiranja naše galaksije.

Umjetna inteligencija, posebno strojno učenje, postala je neprocjenjiv alat za znanstvenike iz raznih disciplina, potičući istraživanje i omogućujući revolucionarna otkrića. Na primjer, AI sustavi su korišteni za istraživanje trajno zasjenjenih područja Mjeseca, pružajući neprocjenjive podatke za identifikaciju prikladnih lokacija za buduće lunarno misije temeljene na svojstvima površine. Osim toga, AI je odigrao ključnu ulogu u astronomiji, otkrivajući najjasniji pogled na našu galaksiju do danas i pomažući istraživačima otkriti podrijetlo Mliječnog puta. U još jednom nevjerojatnom pothvatu, znanstvenici su čak iskoristili AI za predviđanje svojstava cijelog svemira, pokazujući ogroman potencijal umjetne inteligencije u otključavanju tajni kozmosa i poticanju znanstvenog napretka.

Rasprava o podrijetlu Mliječnog puta

Kako je otkrio Quanta Magazine, astronomi teoretiziraju da je proto-galaksija, nasilna i kaotična regija ispunjena mladim zvijezdama, prethodila Mliječnom putu. Pojavile su se dvije prevladavajuće teorije o formiranju: ili je proto-galaksija unutar sebe stvorila prve zvijezde iz koagulirajućeg plina ili je kanibalizirala druge galaksije radi zvijezda i tamne tvari. Kako bi riješili ovu raspravu, istraživači su morali identificirati najranije zvijezde Mliječnog puta. Za to su se okrenuli najnovijem dostupnom skupu podataka.

Gaia Data otključava tajne fosilnih zvijezda

U 2022. godini, treće izdanje podataka Gaia (DR3) pružilo je detaljna mjerenja položaja i spektre zvijezda niske rezolucije. Astrofizičar Vedant Chandra i njegov tim koristili su strojno učenje kako bi izdvojili signale teških elemenata iz tih spektara. Uspoređujući svoje nalaze s visokokvalitetnim istraživanjima neba, istraživači su identificirali oko 18 000 ranih zvijezda s niskim udjelom metala u središnjem dijelu Mliječne staze.

“Siromašno staro srce” proto-galaksije

Koristeći mjerenja brzine Gaia DR3, Chandra i njegov tim otkrili su orbitu svake zvijezde te utvrdili da su zvijezde proto-galaksije oblikovale strukturu u obliku haloa promjera 9 000 svjetlosnih godina. Ovo “siromašno staro srce” Mliječne staze sugerira da proto-galaksija nije otela zvijezde iz drugih galaksija, jer bi se njihove orbite protezale izvan naše galaksije.

Rođenje diska Mliječne staze

Chandrin skup podataka također je potvrdio nedavnu teoriju koja sugerira da je, nakon što se proto-galaksija formirala, provela milijardu godina stvarajući zvijezde siromašne metalima, prije nego što je “zavrela” i žurno proizvodila zvijezde bogate metalima tijekom 2-3 milijarde godina. Ovaj proces na kraju je doveo do formiranja tankog diska Mliječne staze, ispunjenog novijim zvijezdama poput našeg Sunca koje orbitiraju oko galaktičkog središta. Istraživači sada planiraju iskoristiti cjelokupan skup podataka o 30 milijuna zvijezda kako bi dobili daljnje uvide u evoluciju Mliječne staze.