Jeste li znali?

Koliko sunčevih sustava postoji u našoj galaksiji?

Webb je pronašao vodenu paru u udaljenom Sunčevom sustavu

Ukratko: Naš planetarni sustav je jedini koji se službeno naziva “sunčev sustav”, ali astronomi su otkrili više od 4.900 drugih zvijezda s planetima koji kruže oko njih u našoj galaksiji.

Naš sunčev sustav je samo jedan specifičan planetarni sustav – zvijezda s planetima koji je okružuju. Naš sustav je jedini koji se službeno naziva “sunčev sustav ili solarni sustav”, ali astronomi su otkrili više od 4.900 drugih zvijezda s planetima koji kruže oko njih u našoj galaksiji. To je samo ono što smo do sada pronašli. Vjerojatno postoji još mnogo planetarnih sustava koji čekaju da budu otkriveni! do danas smo pronašli 5.496 egzoplaneta.

Naše Sunce je samo jedno od oko 200 milijardi zvijezda u našoj galaksiji. To znanstvenicima daje mnogo mjesta za potragu za egzoplanetima, ili planetima izvan našeg solarnog sustava. No, tek smo nedavno postali sposobni pronaći takve planete.

Zašto je teško pronaći planete izvan našeg solarnog sustava?

Čak su nam i najbliže susjedne zvijezde udaljene milijardama kilometara. A sve zvijezde su ogromne i iznimno svijetle u usporedbi s bilo kojim planetima koji ih okružuju. To znači da je prepoznavanje planeta pored udaljene zvijezde poput uočavanja svjetlećeg kukca odmah pored sjajnog svjetionika na kilometrima udaljenosti.

Kakvi su drugi planetarni sustavi?

Do sada su se planeti izvan našeg solarnog sustava pokazali kao fascinantni i raznoliki. Jedan planet, poznat kao HD 40307g, je “super Zemlja” s masom otprilike osam puta većom od Zemlje. Sila gravitacije tamo bila bi puno jača nego ovdje kod kuće. Na njoj biste težili dvostruko više nego na Zemlji.

Drugi planet, nazvan Kepler-16b, ispostavilo se da kruži oko dvije zvijezde. Pogled na zalazak sunca tamo pružao bi pogled na dva zalazeća sunca!

U drugom planetarnom sustavu, nazvanom TRAPPIST-1, postoji ne jedan … ne dva … već sedam planeta veličine Zemlje koji bi mogli biti prekriveni tekućom vodom. Planeti su relativno blizu jedan drugom. Kad biste stajali na površini nekog od planeta TRAPPIST-1, mogli biste vidjeti šest drugih planeta na horizontu!

Kako će astronomi nastaviti tražiti udaljene solarne sustave?

NASA-ina Kepler misija pronašla je više od 2.600 egzoplaneta tijekom svoje devetogodišnje misije. Također je pomogao znastvenicima da sastave popis od više od 3.000 dodatnih potencijalnih egzoplaneta koje astronomi trebaju pažljivije proučiti kako bi bili sigurni da su to doista planeti.

NASA-ina misija Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) nastavlja potragu za egzoplanetima. Dok je Kepler uglavnom pretraživao unutar jednog specifičnog dijela neba, TESS promatra cijelo nebo kako bi locirao tisuće planeta koji kruže oko najbližih i najsvjetlijih zvijezda.