• Svemir
  • Kina uputila kritike Elonu Masku nakon što je njegov satelit ugrozio Kinesku svemirsku postaju

autor

Milijarder Elon Musk suočen je s kritikama u Kini nakon što se ta zemlja nedavno požalila da je njena nova svemirska postaja, koja je još u izgradnji, imala dva „bliska susreta“ sa satelitima koje je lansirao SpaceX-ov program Starlink ranije ove godine.

Ugrožena kineska svemirska postaja

Kineska svemirska postaja dvaput je bila prisiljena poduzeti mjere izbjegavanja kako bi izbjegla sudar sa satelitima koje je lansirala Muskova raketna tvrtka SpaceX, navodi se u dokumentu koji je Kina podnijela Uredu Ujedinjenih naroda za svemirska pitanja ranije ovog mjeseca.

Iako tvrdnje nisu neovisno provjerene i SpaceX tek treba odgovoriti, Kina navodi da je njena svemirska postaja morala implementirati „preventivnu kontrolu izbjegavanja sudara“ 1. srpnja i 21. listopada kada se suočila s nadolazećim satelitima Starlink.

Prema dokumentu Kina je obavijestila glavnog tajnika UN-a da bliski susreti sa satelitima Starlink „predstavljaju opasnosti po život ili zdravlje astronauta na kineskoj svemirskoj postaji“.

Reakcije

„Kako je satelit [Starlink] neprekidno manevrirao, strategija manevara je bila nepoznata i orbitalne pogreške je bilo teško procijeniti, stoga je postojao rizik od sudara između satelita Starlink-2305 i kineske svemirske postaje“, navodi se u dokumentu o incidentu. 21. listopada. „Kako bi osigurala sigurnost i živote astronauta u orbiti, kineska svemirska postaja ponovno je izvela manevar izbjegavanja… kako bi izbjegla potencijalni sudar između dvije letjelice.“

Nakon vijesti ubrzo je uslijedila intenzivna reakcija protiv Muska na kineskoj društvenoj stranici Weibo, a nekolicina korisnika kritizirala je milijarderove svemirske ambicije, izvijestio je Reuters u ponedjeljak.

Kina je počela graditi svoju svemirsku stanicu u travnju 2021. uspješnim lansiranjem svog jezgrenog modula Tianhe i očekuje da će izgradnja biti dovršena do kraja 2022. godine.

Rasprava o svemirskom otpadu

Svemirski otpad posljednjih godina postaje sve veći rizik, a znanstvenici pozivaju vlade da dijele podatke o satelitskim orbitama kako bi izbjegli potencijalne svemirske sudare. Oko planeta kruži oko 30.000 satelita i drugih krhotina – a samo SpaceX je poslao je gotovo 1.900 Starlink satelita.

Ovo nije prvi put da se vodi rasprava o svemirskim krhotinama i satelitima u orbiti. Američka svemirska agencija NASA naglo je otkazala planiranu šetnju svemirom krajem studenog zbog rizika koji predstavljaju svemirski otpad. „Morali smo pomaknuti neke satelitske orbite Starlinka kako bismo smanjili vjerojatnost sudara“, tvitao je Musk kao odgovor na NASA-inu odluku. „Nije sjajno, ali nije ni strašno.“ Iako je Muskova usluga širokopojasnog satelitskog povezivanja Starlink već naišla na veliku potražnju, s ranim testovima koji su ukazivali na velike brzine za internet i streaming, tvrtka se suočila s kritikama zbog visokih troškova – a sada i utjecaja koji će njezini sateliti imati u svemiru.

Kina lansirala jezgru svoje nove svemirske stanice – 10 stvari koje trebate znati

Sergei Klebnikov (27. prosinca 2021.), „Elon Musk Faces Backlash In China After ‘Close Encounters’ Between His Starlink Satellites And Chinese Space Station,“ forbes.com (pristup 31. prosinca 2021.)

Anonymus (27. prosinca 2021.), „China Furious With Elon Musk For Endangering Its Space Station,“ futurism.com (pristup 31. prosinca 2021.)