Jeste li znali?

Je li Nabta Playa najstariji astronomski opservatorij skriven u egipatskoj pustinji?

Nabta Playa

U zabačenoj južnoj egipatskoj pustinji, Nabta Playa stoji kao tajanstveni prastari kameni krug koji bi mogao biti jedan od najranijih astronomskih opservatorija u ljudskoj povijesti. Dok je Stonehenge svjetski poznat, Nabta Playa je starija od njega za zapanjujućih 2,000 godina i pruža uvid u ranu ljudsku povezanost sa zvijezdama.

Ova drevna struktura bez sumnje predstavlja zaboravljeno čudo starog svijeta, jedno od mnogih koje posjeduje drevni Egipat. Kako bismo saznali više o ovom izvanrednom nalazištu, moramo “otputovati u prošlost” otprilike 7,500 godina unatrag, kada se vjeruje da su drevni Nubijci izgradili Nabtu Playu. Ovo veličanstveno drevno čudo nalazi se oko 280 kilometara jugozapadno od Asuana. Struktura je pažljivo dizajnirana, vjerojatno kako bi tim prastanim ljudima omogućila praćenje protoka vremena i sezonskih promjena.

Najstariji astronomski opservatorij ikada pronađen?

No trebamo postaviti pitanje, zašto neki eksperti misle da je ovo zaista najstariji astronomski opservatorij ikada pronađen? Možemo reći da postoje tri ključna elementa koji podržavaju tu teoriju. Prvo, na lokalitetu su postavljena dva važna pravca promatranja – jedan prema sjeveru, a drugi usklađen s izlaskom Sunca tijekom ljetnog suncostaja. Ova precizna poravnanja omogućila su drevnim ljudima praćenje sezonskih promjena, što je bilo ključno za njihov opstanak i poljoprivredu.

Drugo, ovi megaliti su pažljivo raspoređeni kako bi se uskladili s istaknutim zvijezdama na noćnom nebu, što ukazuje na napredno poznavanje nebeske navigacije. Konačno, stalna orijentacija ljudskih i životinjskih grobova, zajedno s precizno oblikovanim megalitima i stelama, prema sjevernom nebu, snažno sugerira da je ovo mjesto izgrađeno s astronomskim namjerama. Ovi dokazi otkrivaju duboko razumijevanje zvijezda i nebeskih pojava među drevnim narodima koji su naseljavali ovo područje prije tisućljeća, vjerojatno koristeći nebo kako bi vodili svoj svakodnevni život.

Praćenje neba i ljetnog suncostaja

Isto tako kako sam već spomenuo, istraživači vjeruju da je Nabta Playa igrala ključnu ulogu u praćenju ljetnog suncostaja, važnog astronomskog događaja koji je najavljivao dolazak sezonskih kiša. Te kiše su bile od vitalnog značaja za punjenje lokalnih jezera i opskrbu vodom koja je bila neophodna za preživljavanje stada goveda. Ova drevna zajednica bila je snažno povezana sa svojim okolišem, a praćenje suncostaja pomoglo im je u planiranju kretanja stada i pripremi za dolazak kiša. Kombinacija šest središnjih kamenova i 29 stojećih kamenova raspoređenih u veći krug upućuje na to da je lokalitet služio kao svojevrsni kalendar, omogućujući drevnim ljudima da prate godišnja doba i predviđaju vremenske promjene koje su bile ključne za njihov opstanak.

Osim toga, neki istraživači predlažu da je postav kamenja na Nabti Playi usklađen s određenim nebeskim tijelima. Primjerice, zvijezde u Orionovom pojasu, kao i sjajne zvijezde poput Arktura i Siriusa, bile su ključne točke poravnanja. Ovakva preciznost nije bila slučajna; umjesto toga, ukazuje na razvijeno znanje o astronomiji koje su drevni narodi posjedovali. To znanje im je omogućilo ne samo snalaženje u prostoru, već i razumijevanje kretanja nebeskih tijela, što je igralo važnu ulogu u njihovoj svakodnevici. Ova veza između zemlje i neba bila je duboko ukorijenjena u njihovom društvenom životu i kulturi, a Nabta Playa svjedoči o njihovom impresivnom astronomskom naslijeđu.

Otkrića koja govore o životu i ritualima

Godine 2001. arheolozi su u središnjoj grobnici Nabte Playe naišli na neočekivano otkriće — kostur krave, umjesto ljudskih ostataka koje su pretpostavljali da će pronaći. Ovo otkriće pruža uvid u duboku povezanost zajednice koja je izgradila ovaj kompleks s govedarstvom, što ukazuje na važnost stoke u njihovoj ekonomiji i svakodnevnom životu. Stada goveda vjerojatno su im bila glavni izvor hrane, a briga o njima od vitalnog značaja za preživljavanje u surovim uvjetima pustinjskog okoliša.

Prisutnost grobnice posvećene govedu također sugerira moguće ritualno značenje povezanosti s njihovim stokom. U mnogim drevnim kulturama, stoka je imala simboličku ulogu, što otvara mogućnost da je Nabta Playa služila ne samo kao astronomski opservatorij, već i kao mjesto religijskog ili duhovnog značaja, gdje su se održavali obredi posvećeni važnim elementima njihovog života. Ovo dodatno produbljuje misterij ovog drevnog nalazišta, naglašavajući složene veze između svakodnevnog života, prirodnog svijeta i vjerovanja ljudi koji su tu živjeli.

Danas su neki od kamenova Nabte Playe smješteni u muzeju u Asuanu, gdje su zaštićeni od oštećenja i vandalizma. Iako su premješteni, njihova važnost ostaje nepromijenjena, predstavljajući ključni dokaz ranih ljudskih pokušaja da razumiju i komuniciraju s kozmosom.