• Svemir
  • Istraživači navode da svaki dan na Zemlju stigne čak 120 000 vanzemaljskih signala

Tri brza radio rafala koja su se dogodila prije nekoliko milijardi godina otkrivena su u podacima teleskopa iz 2018. godine.

Brzi radio rafali možda su najtajanstveniji astrofizički fenomen novog stoljeća. Njihova su istraživanja započela prije nešto više od deset godina kada su 2007. Duncan Lorimer i njegovi kolege najavili otkriće prvog vrlo moćnog, ali kratkog (nekoliko milisekundi) radio rafala koji je došao “niotkuda”.

Odnosno, kao i prije gotovo pola stoljeća s kozmičkim rafalnim gama zrakama, bljesak više nije primijećen niti u jednom području spektra, a uz to nije bilo moguće točno lokalizirati ono s čime je povezan.

Prošlo je gotovo desetljeće prije nego što su astrofizičari uspjeli potvrditi kozmološko podrijetlo brzih radijskih rafala, a sada vijesti o novootkrivenim signalima čujemo doslovno svakog mjeseca. Izvor tih FRB-ova ostaje nejasan.

Starije teorije sugerirale su da mogu doći ili od neutronskih zvijezda ili od crnih rupa. U 2020. godini nekoliko je studija zaključilo da određeni brzi radio rafali potječu od magnetara, ali to možda nije isto za sve takve signale.

Sada je kineski tim znanstvenika izvijestio o najnevjerojatnijem otkriću – tri brza radio rafala iz ranih razdoblja Svemira. FRB-i su otkriveni u podacima sfernog radijskog teleskopa Five-hundred-meter Aperture Spherical radio Telescope (FAST) i dokazano su stari  nekoliko milijardi godina.

Na temelju podataka dobivenih FAST-om samo iz 2020. godine, znanstvenici sugeriraju da bi usredotočenijim promatranjima mogli pronaći više od 120 000 FRB-a svaki dan. Možete li zamisliti što bi znanstvenici mogli učiniti s takvim znanjem i koje se tajne svemira iz toga mogu otkriti.

Znanstvenici otkrili tri brza radijska rafala iz ranog Svemira

Dvodimenzionalni dinamički spektar tri brza radijska rafala presretnuta 2018. Izvor: NIU Chenhui i sur

Tri brza radijska rafala presretnuta su u listopadu i studenom 2018., ali kao i kod svih znanstvenih podataka, obično prođu godine prije nego što bi ih stručnjaci mogli proučiti i pronaći važne dijelove.

Zanimljivo je da je jedan od ovih FRB-a uhvaćen istog datuma (17. listopada 2018.) kao i dva druga FRB-a koji su već prijavljeni, ali kako bi se mogli razlikovati, novo otkriće dobilo je svoje ime FRB 181017.J0036 + 11.

Na temelju znanstvenih podataka, istraživači vjeruju da tri brza radijska rafala nisu potekla s Mliječne staze. Znanstvenici su proveli nekoliko sati u naknadnim promatranjima, ali nisu otkriveni dodatni rafali, za razliku od ostalih slučajeva kada jedan snažni FRB prati nekoliko slabijih. Postoji mogućnost da ti FRB možda nemaju kozmološko podrijetlo, ali na temelju njihovih karakteristika znanstvenici vjeruju da nema drugog objašnjenja.

Za sada je podrijetlo tih brzih radijskih rafala i dalje tajna. Znanstvenici planiraju potražiti više signala u podacima FAST-a, nadajući se da će im drugi FRB-ovi pružiti potrebne informacije za lociranje izvora. Uz trenutne mogućnosti FAST-a, zajedno s korištenjem simulacija, teleskop bi trebao moći otkriti drevne brze rafale stare do 10 milijardi godina.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram- t.me/kozmoshr

• Niu, C., Li, D., Luo, R., Wang, W., Yao, J., Zhang, B., . . . Zhang, X. (2021, February 21). Crafts for fast radio bursts extending the dispersion-fluence relation with new frbs detected by fast.
• Yuan, L. (n.d.). FAST Captures Distant Fast Radio Bursts from the Youth of Universe.