Astronomija

Ingenuity će nastaviti istraživati Mars nakon 5. leta

Rover Perseverance snimio je ovaj "selfie" helikopterom Ingenuity 6. travnja 2021. Sada je misija Ingenuity produžena do kraja kolovoza. Izvor: NASA / JPL-Caltech / MSSS

Ingenuity će letjeti Marsom do kraja kolovoza.

NASA je odlučila produžiti rad svog helikoptera na Marsu, Ingenuity-a, do kraja kolovoza 2021. Očekuje se da će helikopter biti angažiran u fotografskom izviđanju područja i pomoći roveru u odabiru puta kretanja i zanimljivih predmeta za detaljno proučavanje.

Misija Ingenuity ušla je u povijest kada je izvršila prvi let na drugom planetu. Helikopter je poletio u izuzetno tankoj marsovskoj atmosferi i letio je na visini od 2 metra oko 40 sekundi prije slijetanja. Letio je dalje tijekom drugog i trećeg leta, podigavši se na visinu od 5 metara i prolazeći više od 50 metara u oba smjera, prije nego što se vratio na mjesto lansiranja.

Dron je trebao izvesti četvrti let 29. travnja, ali zbog pokretanja tajmera, odgođen je za 30. travnja. Nakon što je let sada završen, NASA je otkrila sjajnu vijest da će misija Ingenuity biti produžena.

10 stvari koje trebate znati o četvrtom letu i produženoj misiji Ingenuityja

1.30. travnja helikopter Ingenuity uspješno je izveo svoj četvrti let. Ovaj put, dron se popeo na visinu od 5 metara, a zatim je otišao 133 metra prema jugu i vratio se – ukupno 266 metara. Let je trajao 117 sekundi.

2.Osim očito duljeg leta, Ingenuity je imao zadatak snimiti najmanje 60 crno-bijelih slika i 5 slika u boji.

3. U međuvremenu je američka svemirska agencija priopćila da je 30-dnevno operativno razdoblje glavne misije završeno. S četiri uspješna demonstracijska uzlijetanja, misija se može smatrati potpuno uspješnom!

4.Očekuje se da će zahvaljujući helikopteru na Marsu inženjeri moći razumjeti osobitosti upravljanja takvim uređajima u atmosferama različiitih tijela Sunčevog sustava, kao i mogućnosti njihove primjene na polju fotografskog izviđanja područja.

Fotografija Ingenuity-a koju je rover snimio tijekom četvrtog leta. Izvor: NASA / JPL-Caltech

5.U početku je tim zadužen za dron govorio o samo pet eksperimentalnih letova uređaja. Sada su, nakon analize podataka dobivenih tijekom letova, odlučili da neće smanjiti program rada nakon petog leta. Misija Ingenuity produžena je do kraja kolovoza.

6.Dakle, ako peti let drona uspije, dogodit će se prijelaz iz faze dokazivanja mogućnosti leta u fazu pokazivanja mogućnosti dugotrajnog fotografskog izviđanja terena.

7.Dron prima energiju iz solarne ploče i sposoban je podići se u zrak pomoću para koaksijalnih propelera, svaki promjera 1,2 metra. Opremljen je crno-bijelim kamerama za navigaciju, fotoaparatima u boji, baterijama i antenom. Čini se da sva njegova oprema nakon četiri leta savršeno radi.

8.Očekuje se da će se letovi odvijati jednom svaka dva do tri tjedna i da to roveru ne bi trebalo uvelike odvratiti pozornost od provođenja svog primarnog znanstvenog programa.

9.Zadaci proširene misije Ingenuityja uključivat će prelet s jednog mjesta rovera na drugo, fotografiranje zanimljivih meta za rover, postavljanje mogućih ruta za njegovo kretanje, kao i sastavljanje stereo slika okolnog područja.

10.Prema NASA-i, inženjeri bi mogli poslati Ingenuity kilometar ispred rovera, istražujući geološke značajke i područja nedostupna Perseverance-u.

• Gohd, C. (2021, April 30). NASA extends Mars helicopter Ingenuity’s HIGH-FLYING mission on red planet.
• NASA. (2021, April 30). NASA’s ingenuity helicopter to begin New demonstration Phase – NASA’s Mars exploration program.
 NASA. (n.d.). Ingenuity completes its fourth flight.