• Svemir
  • Identificiran najduži “kozmički rep” koji slijedi skupinu galaksija

Identificiran najduži “kozmički rep” koji slijedi skupinu galaksija

Identificiran najduži "kozmički rep" koji slijedi skupinu galaksija

Astronomi promatraju skupinu galaksija, identificiranu kao NGC 4839, koja se strmoglavce uranja u grozd galaksija Coma, stvarajući izvanredan, plinoviti rep u svom tragu. Ovaj fenomen identificiran je kao najduži poznati rep koji slijedi skupinu galaksija, pružajući jedinstvene uvide u rast i razvoj grozdova galaksija, među najvećim strukturama u svemiru.

Složeni svemir: Grozdovi i skupine galaksija

NGC 4839 je skupina galaksija – gravitacijska zajednica oko 50 ili manje galaksija. Nasuprot tome, grozdovi galaksija su znatno veći, potencijalno sastojeći se od stotina ili tisuća pojedinačnih galaksija, obavijenih ogromnim prostranstvima žarkog plina koji se najbolje može proučavati pomoću tehnologije X-zraka.

NGC 4839: Spektakularan ulazak u grozd Coma

Smještena blizu ruba grozda galaksija Coma, NGC 4839 pravi veličanstven ulazak u jedan od najopsežnijih poznatih grozdova u svemiru, otprilike 340 milijuna svjetlosnih godina daleko. Ovaj pokret stvara spektakularan rep iza skupine galaksija, formiran kako je vrući plin unutar NGC 4839 otkinut zbog njegovog sudara s plinom grozda.

Spektakularan pogled na X-zrake

X-zračna opservatorija ESA-e XMM-Newton i Sloan Digital Sky Survey kombinirali su se kako bi pružili zanimljivu sliku grozda galaksija Coma, s grupom NGC 4839 smještenom u donjem desnom kutu. Glava repa NGC 4839, vidljiva na Chandra slici, skriva najsvjetliju galaksiju skupine i najgušći plin.

Protežući se nevjerojatnih 1,5 milijuna svjetlosnih godina, stotine tisuća puta udaljenost od Sunca do najbliže zvijezde, rep NGC 4839 najduži je ikad promatran iza skupine galaksija. Ovaj očaravajući spektakl pruža astronomima jedinstvenu priliku za proučavanje fizike repa prije nego što se spoji s vrućim plinom grozda Coma.

Nadzvučna brzina: Sonični bum svemira

Analiza Chandra podataka dovela je istraživače do otkrića šok vala, sličnog soničnom bum-u od nadzvučnog zrakoplova. Otkriće ukazuje na brzinu NGC 4839 od oko 3 milijuna milja na sat dok prolazi kroz grozd galaksija.

Istraživači su također analizirali turbulencije u plinu repa, otkrivši samo blagi stupanj, što sugerira nisku toplinsku provodljivost u NGC 4839. Dodatno, potencijalni dokazi o Kelvin-Helmholtzovim nestabilnostima, uzrokovanim različitim brzinama susjednih pokretnih slojeva plina ili tekućine, sugeriraju slabo magnetsko polje ili nisku viskoznost plina u repu.

Novi preokret: Držatelj rekorda dužine repa

Ranija su promatranja procijenila da rep NGC 4839 proteže barem jedan milijun svjetlosnih godina. Međutim, novi Chandra podaci otkrivaju njegovu zapanjujuću duljinu od 1,5 milijuna svjetlosnih godina – novi rekord.