• Svemir
  • Hubble objavio sliku galaksije ‘deformirane’ susjedstvom

Hubble objavio sliku galaksije ‘deformirane’ susjedstvom

Slike svemirskog teleskopa Hubble 'upletene spirale' galaksije NGC 3718 (©NASA, ESA, L. Ho (Peking University) i DSS).

Nova Hubbleova slika prikazuje neobičnu galaksiju NGC 3718 čije su spirale ‘poremećene’ usred gravitacijskih djelovanja susjedne galaksije.

Novi fascinantni Hubbleovi pogledi

Novoobjavljena slika prikazuje galaksiju NGC 3718, za koju dužnosnici NASA-e kažu da je „jako poremećena spirala“, što znači da je njezino formiranje poremećeno. Naime, kako galaksija ulazi u ‘gravitacijski bunar’ susjedne galaksije NGC 3729, dolazi do galaktičke interakcije koja povlači NGC 3718 u iskrivljenje u obliku slova S. Galaksije su razdvojene za 150.000 svjetlosnih godina, a NGC 3729 nije prikazan u ovom prikazu s Hubble svemirskog teleskopa.

Slike svemirskog teleskopa Hubble ‘upletene spirale’ galaksije NGC 3718 (©NASA, ESA, L. Ho (Peking University) i DSS).

„Hubbleov pogled na ovaj dio NGC 3718 detaljno prikazuje vijugavu traku prašine dok se provlači kroz jezgru galaksije i zavija u okolni plin. I plinski i prašinski pojas galaksije su na sličan način izobličeni u ovoj jedinstvenoj konfiguraciji,“ rekli su dužnosnici NASA-e u izjavi od 24. svibnja.

Promatranje zanimljive galaksije

NGC 3718 se također naziva Arp 214, prepoznajući njegovo mjesto u Atlasu osebujnih galaksija iz 1966. godine (Atlas of Peculiar Galaxies), koji je sastavio Halton Arp kako bi promatrao galaksije neobične strukture. Teleskop Hubble fokusirao se na jezgru galaksije, koju je teško vidjeti zbog količine prašine na putu. Infracrveno svjetlo omogućilo je Hubbleu da prouči ovu galaksiju u sklopu šire studije o „središnjim područjima galaksija u obliku diska, s istaknutim izbočinama zvijezda u više okruženja.“

Slika Digital Sky Surveyja (dolje lijevo) otkriva dio NGC 3718 koji je Hubble pomno pregledao (©NASA, ESA, L. Ho (Peking University) i DSS).

Ciljevi studije uključivali su proučavanje načina na koje bi supermasivne mase crne rupe mogle biti povezane s galaktičkim ‘izbočinama’ oko središta, te proučiti način i okolnosti formiranja zvijezda u galaksijama.

Webb kreće istim putem

NASA-in svemirski teleskop James Webb ima za cilj proširiti Hubbleove spoznaje i nastaviti proučavati povijesti galaksija što bliže početku samoga svemira. Poravnanje svemirskog teleskopa James Webb završeno je prije mjesec dana. Nakon potpunog pregleda, potvrđeno je da je teleskop spreman snimiti jasne, dobro fokusirane slike sa svakim od svoja četiri moćna znanstvena instrumenta. Očekuje se da će Webb početi raditi ovog ljeta, a prve slike u boji i podatci bit će objavljeni 12. srpnja.

Neka Webbova istraživanja usredotočit će se na pitanja poput galaktičke raznolikosti, spajanja i sudara, kao i na više detalja o odnosima galaksija sa supermasivnim crnim rupama.

Top 10 stvari koje biste trebali znati o James Webb svemirskom teleskopu

Andrea Gianopoulos, Claire Andreoli (24. svibnja 2022.), „Hubble Views A Twisted Spiral,“ nasa.gov (pristup 8. lipnja 2022).

Elizabeth Howell (7. lipnja 2022.), „Hubble Space Telescope images twisted galaxy shaped by a big neighbor,“ space.com (pristup 8. lipnja 2022).