• Znanost
  • Drevni šumski požari spalili Antarktiku prije 75 milijuna godina
Znanost

Drevni šumski požari spalili Antarktiku prije 75 milijuna godina

Izvor: scitechdaily.com.

Ostaci drvenog ugljena otkrivaju nam da su šumski požari spalili su Antarktiku prije otprilike 75 milijuna godina.

Vulkanska aktivnost uzrokovala paleo-požare na Antarktici u doba krede

Novo istraživanje otkriva da je vulkanska aktivnost potaknula drevne šumske požare na Antarktici prije 75 milijuna godina, kada su dinosauri još lutali Zemljom. Tijekom kasnog razdoblja krede (prije 100 milijuna do 66 milijuna godina), jednog od najtoplijih razdoblja na Zemlji, otok James Ross na Antarktiku bio je dom umjerene šume četinjača, paprati i cvjetnica poznatih kao kritosjemenjača te mnogih dinosaura. Drevni paleo-požari spalili su oive šume do temelja, ostavljajući za sobom ostatke ugljena koje su znanstvenici nedavno uspjeli prikupiti i proučiti.

“Ovo otkriće proširuje znanje o pojavi vegetacijskih požara tijekom krede, pokazujući da su takve epizode bile češće nego što se prije zamišljalo”, rekla je voditeljica istraživanja Flaviana Jorge de Lima, paleobiologinja sa Federalnog sveučilišta Pernambuco u Recifeu, Brazil.

Spomenuto otkriće predstavlja prvi zabilježeni dokaz paleo požara na otoku James Ross, dijelu Antarktičkog poluotoka koji se sada nalazi ispod Južne Amerike. Otkriće pruža dokaze da su spontani požari bili uobičajeni na Antarktiku tijekom kampanskog doba (prije oko 84 milijuna do 72 milijuna godina).

Meteorit eksplodirao nad Antarktikom prije 430 000 godina

Ostaci drevnog ugljena

2015. godine, u drugoj studiji, istraživači su dokumentirali prve poznate dokaze požara iz doba dinosaura na zapadnom Antarktiku. Za novi rad, međunarodni tim znanstvenika analizirao je fosile prikupljene tijekom ekspedicije 2015.-2016. na sjeveroistočnom dijelu otoka Jamesa Ross. Ti fosili sadržavali su fragmente biljaka koje su izgledale poput ostataka drvenog ugljena koji je nestao tijekom proteklih desetaka milijuna godina.

Fragmenti drvenog ugljena bili su mali. Najveći komadići bili su tek 19 x 38 milimetara. No, slike skenirane elektronskim mikroskopom, otkrile su njihov identitet: ovi fosili su vjerojatno spaljeni golosjemenci, vjerojatno iz botaničke obitelji crnogoričnih stabala zvanih Araucariaceae, smatraju istraživači.

Intenzivni šumski požari bili su česti i široko rasprostranjeni tijekom kasne krede, iako većina dokaza za te požare leži na sjevernoj hemisferi, s tek nekoliko dokumentiranih slučajeva na južnoj hemisferi na području današnje Tasmanije, Novog Zelanda i Argentine, tvrde istraživači.

Znanstvenici potvrdili postojanje petog oceana- 10 stvari koje trebate znati

Vulkanska aktivnost uzrokovana tektonikom

Tijekom kasne krede, superkontinent Gondvana polako se razilazio, ostavljajući mjesta poput Antarktika mnogo izoliranijima nego prije. Ova regija bez leda imala je mnogo izvora požara, uključujući udare munje, vatrene kugle od padajućih meteora i vulkanske aktivnosti, kao i zapaljivu vegetaciju i visoku razinu kisika koji pomažu požarima da se rasplamsaju, istaknuli su istraživači.

“Antarktika je imala intenzivnu vulkansku aktivnost uzrokovanu tektonikom iz razdbolja krede, što sugerira prisutnost fosilnih ostataka u slojevima povezanim s padanjem pepela”, napisali su istraživači u istraživanju. “Velika je vjerojatnost da je vulkanska aktivnost uzrokovala divlji paleo-požar koji je stvorio drveni ugljen o kojem pričamo.” Sada istraživači traže nove zapise o paleo-požarima na drugim mjestima na Antarktici.

Ukazuju li Antarktički signali na postojanje paralelnog svemira?

Lima, F. J. de, Sayão, J. M., Ponciano, L. C. M. de O., Weinschütz, L. C., Figueiredo, R. G., Rodrigues, T. M., Bantim, R. A. M., Saraiva, A. Álamo F., Jasper, A., Uhl, D., & Kellner, A. W. (2021). Wildfires in the Campanian of James Ross Island: a new macro-charcoal record for the Antarctic Peninsula. Polar Research, 40. https://doi.org/10.33265/polar.v40.5487

Geggel L. (26. listopada 2021.), Wildfires burned Antarctica 75 million years ago, charcoal remnants reveal, Livescience.com (pristup 12. studenog 2021.)