Jeste li znali?

Stručnjaci zbunjeni nakon što je jezero na Antarktiku iznenada nestalo

Znanstvenici vjeruju da je rastopljena voda, koja se dugo nakupljala u dubokom jezeru na površini ledenjaka Amery, podijelila ledenu masu i brzo tekla u ocean.

Na Istočnoj Antarktici iznenada je nestalo veliko jezero na površini ledenjaka Amery. Nosilo je više vode nego što može primiti jezero Erie, četvrto najveće od pet Velikih jezera u Sjevernoj Americi.

Prema znanstvenicima s Oceanografskog instituta Scripps sa Sveučilišta Kalifornija u San Diegu (SAD) i Instituta za istraživanje mora i antarktike na Sveučilištu Tasmania (Australija), koji su analizirali satelitske snimke uređaja ICESat-2, 600- Jezero od 750 milijuna kubnih metara brzo je procurilo kroz ispucani ledenjak slojeva u ocean.

Znanstvenici su uspjeli shvatitit razlog nestanka analizirajući slike sa radarskog satelita, koji je u stanju “vidjeti” u polarnoj noći. Proučavanje slika omogućilo je utvrđivanje vremena događaja s točnošću do tjedan dana. Znanstvenici vjeruju da je jezero nestalo u lipnju 2019.

Ilustracija koja prikazuje količinu vode koja je pobjegla iz jezera u usporedbi s New Yorkom.Izvor: PHILIPP ARNDT, SCRIPPS INSTITUCIJA OCEANOGRAFIJE

“Voda nakupljena u dubokom jezeru otvorila je pukotinu na ledenom polju ispod njega. Proces poznat kao lomljenje uzrokovalo je curenje vode u ocean «, rekao je Roland Warner, glaciolog sa Sveučilišta u Tasmaniji i vodeći autor članka objavljenog u Geophysical Research Letters.

Nakon “nestanka” masivnog jezera na Antarktiku, na njegovom se mjestu stvorila udubina slična krateru – takozvana ledena dolina, koja se prostire na jedanaest četvornih kilometara.

Hidrauličko lomljenje implicirano je u kolapsu nekoliko drugih malih ledenih polica na Antarktičkom poluotoku, dok se otopljena voda stvara na njihovoj površini tijekom lokalnog ljeta. Međutim, znanstvenici nikada nisu vidjeli kako voda izlazi kroz led debljine do 1.400 metara, kao u slučaju Emeryja.

Iako je na ledenoj polici još uvijek mnogo jezera i potoka, količina izgubljene vode ovog je puta bila višestruko veća od one koju primi u godini. Uz to, uništavanje je dovelo do promjene lokalnog krajolika na površini od 60 četvornih kilometara.

U središtu je lomljeni led doline na ledenoj polici Amery, gdje je nekada bilo masivno jezero. Okružen je drugim jezerima s otopljenom vodom. Izvori: NASA ICESat-2

Novo jezero pojavilo se iz malog ogranka prvog jezera na Antarktiku: za nekoliko dana tijekom sljedeće sezone topljenja napunilo se vodom – više od milijun kubičnih metara dnevno – i na kraju izlilo u šupljinu doline . Kad je satelit nekoliko dana kasnije ponovno preletio regiju, znanstvenici su uspjeli izmjeriti kanal širine 20 metara i dubine tri metra – još dublji nego prije.

Prerano je donositi zaključke o tome što je pokrenulo curenje jezera i povezivati ​​to sa globalnim trendovima poput klimatskih promjena. Zahvaljujući satelitima, istraživači žele razumjeti koliko su tako duboka jezera raširena na Antarktiku i što se s njima događa kroz vrijeme. “Čini se da je ovaj iznenadni događaj vrhunac desetljećima dugog procesa akumuliranja i skladištenja vode”, dodao je Jonathan Kingslake, profesor sa Sveučilišta Columbia.

Budućnost iznenada pojavljene doline još nije poznata. Vjerojatno će se tamo nastaviti nakupljati voda koja će i dalje teći u ocean. Preostaje nam samo promatrati. Znanstvenici primjećuju da površinska voda u konačnici može prouzročiti kolaps cijelih masivnih ledenjaka. To pak dovodi do porasta razine Svjetskog oceana.

• Anderson, E. (2021, June 28). San Diego Researcher Studies Lake Collapse On Antarctica Ice Shelf. KPBS Public Media.
• Dockrill, P. (n.d.). Gigantic Antarctic Lake Suddenly Disappears in Monumental Vanishing Act. ScienceAlert.
• Krajick, K. (2021, June 24). Scientists Track the Sudden Disappearance of an Antarctic Ice-Shelf Lake. State of the Planet.
• Tran, T. (2021, June 27). A Lake in Antarctica Has Suddenly Disappeared. Futurism.
• Warner, R. C., Fricker, H. A., Adusumilli, S., Arndt, P., Kingslake, J., & Spe