• Svemir
  • Događaj “jednom u desetljeću”: Asteroid 2023 DZ2 prolazi neuobičajeno blizu Zemlje

Asteroid otkriven u veljači, očekuje se njegovo približavanje Zemlji 25. ožujka 2023.

Asteroid promjera 95 metara, 2023 DZ2, iznimno će se približiti Zemlji u subotu, 25. ožujka 2023., dolazeći na samo 173.000 kilometara od našeg planeta. NASA takav događaj naziva “jednom u desetljeću”. Svemirska stijena otkrivena je ranije ove godine od strane znanstvenika na Opservatoriju Roque de los Muchachos na La Palmi na Kanarskim otocima.

Otkriće i orbita asteroida 2023 DZ2

Asteroid je prvi put otkriven 27. veljače 2023. godine od strane istraživača koji su koristili teleskop Isaac Newton. U trenutku otkrića, 2023 DZ2 bio je udaljen 16 milijuna kilometara od Zemlje, s procijenjenom orbitom od 3,16 godina oko Sunca. Međutim, njegov bliski susret sa Zemljom ovog vikenda i naknadno izlaganje gravitaciji našeg planeta smanjit će njegovo orbitalno razdoblje na približno 3,01 godine.

Rizik budućeg udara smanjen

Astronomi predviđaju da će promjena orbite asteroida 2023 DZ2 učinkovito eliminirati mogućnost budućeg udara sa Zemljom, koji je prvotno izračunat kao šansa jedan naprema 430 za 27. ožujka 2026. Asteroid se klasificira kao Apolo asteroid, što znači da prelazi Zemljinu orbitu na sličan način kao i asteroid Apolo, otkriven 1862. godine. Većina obližnjih asteroida, uključujući 2023 DZ2, vjeruje se da potječe iz glavnog asteroidnog pojasa između Jupitera i Marsa.

Detalji o bliskom susretu i savjeti za promatranje

Asteroid 2023 DZ2 proći će na udaljenosti od 0,5 lunarnih udaljenosti (pola udaljenosti između Zemlje i Mjeseca) od površine Zemlje, putujući brzinom od 28.000 km. Da bi uhvatili pogled na asteroid, zaljubljenici u nebo mogu usmjeriti svoje teleskope prema poznatoj zvijezdi na putu asteroida i čekati da se svemirska stijena polako pomakne u vidokrug. Mnogi mali teleskopi sada uključuju računalizirane “Go-To” kontrole, što omogućuje korisniku usmjeravanje instrumenta prema referentnoj zzvijezdi (kao što su HIP 44604 ili HIP 44838) kako bi promatrao prolazni objekt.

Goldstone antena će snimiti radarske fotografije

Astronomi na Goldstone anteni u Kaliforniji planiraju dobiti radarske slike asteroida 2023 DZ2 između 23. i 26. ožujka. Očekuje se da će asteroid najbliže prići Zemlji otprilike u 20:51 25. ožujka. Promatrači u jugoistočnoj Aziji imat će najbolji pogled, s prividnom magnitudom od 9.902. Na drugim lokacijama, asteroid će izgledati slabije, ali će ipak biti vidljiv sa zapadne sjeverne hemisfere u petak navečer oko 20:52 po našem vremenu.