Delta IV Heavy po zadnji put poletjela u svemir

Delta IV Heavy po zadnji put poletjela u svemir. Wikimedia commons.

Delta IV Heavy, jedna od najvećih raketa United Launch Alliance (ULA), uspješno je lansirana s Cape Canaverala 9. travnja, označavajući završetak jednog od najznačajnijih razdoblja u povijesti raketa Delta. Lansiranje je uslijedilo nakon kratkog odgađanja zbog tehničkih izazova, ističući važnost ovog događaja koji je dugo bio u iščekivanju. S lansirnog kompleksa 37 na Svemirskoj postaji Cape Canaveral, ova impresivna raketa poletjela je u 12:53 po lokalnom vremenu, noseći sa sobom tajni teret za Nacionalni ured za izviđanje. Tehnički problem s cjevovodom za dušik, koji se pojavio neposredno prije planiranog lansiranja 28. ožujka, privremeno je odgodio misiju, no odlučnost i trud tima ULA omogućili su da se ovaj povijesni trenutak ipak ostvari.

Delta IV Heavy, vrhunac razvoja serije raketa Delta čiji počeci datiraju od prvog pokušaja lansiranja u svibnju 1960. tijekom predsjedništva Dwighta Eisenhowera, simbolizira zatvaranje bogate ere svemirskih otkrića. Ovom posljednjom misijom, 389. po redu, svjedočimo značajnom razvoju i prilagodbama tijekom desetljeća. Delta IV Heavy, s 15 uspješnih lansiranja od svoje prve misije 2004., predstavlja posljednji model aktivne službe unutar Delta programa.

Tory Bruno, predsjednik i izvršni direktor ULA-e, istaknuo je kraj ere, opisujući Delta IV Heavy kao jednu od najmarkantnijih raketa, čija je snaga i efikasnost pri lansiranju ostavila dubok trag u svemirskoj industriji. Njezina sposobnost da proizvede više od 2,1 milijuna kilograma potiska ostat će zapamćena kao simbol inženjerskog majstorstva. Ovaj važan let također predstavlja posljednje lansiranje koje je ULA izveo s lansirne rampe SLC 37, koja bi mogla postati buduća lokacija za misije SpaceX Starship i Super Heavy, simbolizirajući prijelaz na novu generaciju svemirskih vozila spremnih za buduća istraživanja.

Kroz svoju bogatu povijest, Delta rakete bile su ključne u brojnim misijama, od istraživanja Marsa do lansiranja svemirskih teleskopa, solarnih sonda, i mnogih drugih značajnih tereta, uključujući i prvi testni let svemirske letjelice Orion 2014. godine, postavljajući osnove za buduće misije Artemis. Dok se opraštamo od Delta IV Heavy, pred nama stoji nova era svemirskih misija s ULA-om koji se priprema za budućnost s raketama Vulcan Centaur. Učestala lansiranja, integracija različitih misija i brojni letovi za Projekt Kuiper najavljuju početak dinamičnog i inovativnog razdoblja u istraživanju svemira, s ULA-om kao liderom ovog razvoja.