Astronomija

Astronomi su upravo pronašli jednu od najvećih struktura u svemiru

U nevjerojatnom znanstvenom otkriću, istraživački tim Sveučilišta Hawaiʻi predstavio je Hoʻoleilana, monumentalnu kozmičku strukturu udaljenu 820 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje. Pretpostavlja se da bi ovaj neobičan objekt mogao biti trag iz ranog doba svemira.

Naziv “Hoʻoleilana”, inspiriran drevnom havajskom stvaralačkom pjesmom Kumulipo, sugerira početak i nastanak kozmičkih struktura. Ovaj fenomen, koji se čini kao dio prostrane mreže galaksija, izazvao je iznenađenje među astronomima. Dr. Brent Tully, renomirani astronom iz Instituta za astronomiju na Sveučilištu Hawaiʻi, komentirao je: “Nismo anticipirali otkriće ovako grandiozne strukture. Dimenzije koje smo otkrili nadmašuju čak i naše najambicioznije projekcije.”

Povratni Signal iz Velikog Praska?

U radu objavljenom u Časopisu za astrofiziku (the Astrophysical Journal), otkriće pruža dodatnu podršku teoriji Velikog praska. Ova teorija sugerira da su trodimenzionalne oscilacije u ranim materijalima svemira, poznate kao Barionske akustične oscilacije (BAO), doprinijele stvaranju ovakvih impresivnih formacija. “Prepoznavanje ove strukture je izvanredno,” izjavio je Tully. “Ovo otkriće ponovno otvara raspravu o stopi širenja svemira i njegovom razvoju.”

Istraživači su koristili podatke iz projekta Cosmicflows-4, dosad najopsežnijeg kataloga galaktičkih udaljenosti. Ovo bi moglo biti prvo otkriće strukture koja je izravno povezana s BAO, što bi moglo proširiti naše shvaćanje o dinamici evolucije galaksija.

Razumijevanje Kozmičkog Poretka i Hoʻoleilana

Ako prihvatimo teoriju Velikog praska, svemir je nekad imao karakteristike slične unutrašnjosti našeg sunca. Kako su se gušći dijelovi počeli smanjivati, nastajali su valovi koji su uzrokovali kozmičke oscilacije i formacije koje danas pokušavamo shvatiti.

Dr. Daniel Pomarede, francuski znanstvenik koji je radio na ovom projektu, opisao je svoj rad kao onog “kozmičkog kartografa”. Njegovo mapiranje Hoʻoleilane pružilo je dublji uvid u njenu strukturu i odnos s drugim kozmičkim tijelima. Isti istraživački tim 2014. godine otkrio je Laniākea Supercluster, koji uključuje i našu Mliječnu stazu. Međutim, kada je riječ o veličini, Laniākea je neznatna u usporedbi s Hoʻoleilanom.

Hoʻoleilana: Prethodne Spomene i Značaj Otkrića

Interesantno je napomenuti da je 2016. godine studija već sugerirala postojanje Hoʻoleilane, ali bez punog razumijevanja njene veličine ili povezanosti s BAO. Korištenjem Cosmicflows-4 podataka, istraživački tim je uspio predočiti ovu ogromnu kozmičku strukturu, otvarajući vrata novim spoznajama i teorijama o svemirskom modelu kojeg trenutno prihvaćamo.