• Svemir
  • Astronomi Pronašli Novi Tip Planeta: Evo 10 stvari koje biste trebali znati

Astronomi Pronašli Novi Tip Planeta: Evo 10 stvari koje biste trebali znati

Astronomi sa sveučilišta u Čileu otkrili novi tip planeta. Jedna godina na tom planetu traje najviše 19 sati.

Tim astronoma iz Casa de Bello proveo je studiju koja je pronašla egzoplanet nazvan LTT 9779 b. Taj se neobični vanzemaljski svijet nalazi unutar takozvane Neptunijske pustinje; Orbitira toliko blizu svoje zvijezde da njegova “godina” traje 19 sati, a temperatura mu se penje iznad 1.700 Celzijevih stupnjeva. Bez obzira na to, egzoplanet je sposoban održavati svoju atmosferu. Egzoplanet je opisan kao “ultravrući” Neptun.

Ovo će otkriće biti važan presedan za buduća proučavanja planetarnih atmosfera, budući da će otkriti neke srodne misterije o tome kako se ti planeti stvaraju, kako se razvijaju i pojedinostima koje ga čine.

Otkriće je omogućeno nakon što su znanstvenici prikupili podatke s Transiting Exoplanet Survey Satellite-a ili TESS-a.

TESS je misija istraživanja neba koja će otkriti tisuće egzoplaneta oko obližnjih sjajnih zvijezda.

“Govori se o malo vjerojatnom otkriću jer je egzoplanet otkriven u regiji koja se zove‘ pustinja Neptuna ’, gdje planeta gotovo da nema. Ova je regija karakteristična po tome što njeni planeti imaju orbitalna razdoblja kraća od četiri dana i sa sličnim masama i veličinama kao Neptun “, objasnio je James Jenkins s Odjela za astronomiju, Škola fizičkih i matematičkih znanosti.

Jenkins je dodao da „to omogućuje proučavanje njegove atmosfere (…). Eksoplanet, nazvan LTT 9779 b, još uvijek ima atmosferu unatoč bliskosti sa zvijezdom oko koje kruži. Vrlo je teško objasniti zašto ovaj planet nije postao samo kamenita jezgra. Mislim da ne možemo pronaći još mnogo primjera poput ovog koji kruže oko drugih tako sjajnih zvijezda. ”

Sustav kojem pripada LTT 9779 b star je otprilike pola koliko je naše Sunce, odnosno oko 2 milijarde godina. Intenzivno zračenje zvijezde ne bi smjelo dopustiti postojanje i zadržavanje atmosfere slične atmosferi Neptuna toliko dugo.

Za Jenkinsa je ovo otkriće relevantno za buduća istraživanja jer će nam „omogućiti da razumijemo puno više o kemiji i fizikalnim procesima atmosfera planeta s karakteristikama sličnim Neptunu;egzo-Neptunima.”

To će astronomima omogućiti da saznaju mnogo više o procesima formiranja i evolucije planeta općenito; to je vrlo poseban planet.

LT 9779 b otkrio je TESS koji naizmjence promatra 26 sektora na nebu tijekom 2 godine.

Trinaest na južnoj hemisferi tijekom jedne godine, a ostalih trinaest tijekom sljedeće godine sa sjeverne hemisfere.

LT 9779 b, opisana kao “rijetka zvijer” unutar svemira egzoplaneta, identificirana je u drugom od 26 sektora promatranih po cijelom nebu; prethodne misije poput Keplera i K2 nisu otkrile planet, što ovo otkriće čini još zanimljivijim za astronomsku zajednicu.

Plinski div Neptun. Izvor: NASA/JPL.

10 stvari koje biste trebali znati

1. LT 9779 b nazvan je ultrabrzi Neptun jer ima samo 19 sati i nekoliko minuta da napravi jednu orbitu oko svog Sunca, a temperatura mu poraste iznad 1.700 Celzijevih stupnjeva.

2. Egzoplanet je opisan kao neočekivano otkriće, rijetka zvijer. Planet je otkrio Transiting Exoplanet Survey Satellite.

3. Iako je TESS uočio planet, prethodna opažanja poput onih s Keplerovim svemirskim teleskopom u potpunosti su promašila planet.

4. LT 9779 b nalazi se u takozvanoj Neptunijskoj pustinji. Ovo je područje u Sunčevom sustavu u kojem ne bi trebali postojati egzoplaneti veličine Neptuna. Ovo je područje jako bombardirano izuzetno jakim zračenjem zvijezde, što sugerira da planeti – ako tamo postoje – ne zadržavaju plinovitu atmosferu.

5. Planeta je fascinantna iz različitih razloga; prije svega, planeti treba samo 19 sati da kruži oko svoje zvijezde, a temperatura na njezinoj površini plameno  je vruća. Ali uz to, izračuni su pokazali da je planet  već odavno trebao izgubiti svoju atmosferu kroz proces zvan fotoevaporacija. Međutim, to nije slučaj.

6. Prema svemu što astronomi znaju, intenzivne x-zrake i ultraljubičasto zračenje planetarne zvijezde trebali su otjerati većinu atmosferskih plinova u svemir. Budući da to nije slučaj, astronomi su pronašli jedinstveni planet, nikad prije primijećen u svemiru.

7. LTT 9779b zvijezda je koja je upola mlađa od našeg Sunca, stara oko 2 milijarde godina. S obzirom na dob Sunca, ostaje misterij zašto atmosfera planeta već nije isparila.

8. LTB 9779 b fascinantan je egzoplanet iz više razloga. Prema dr. Georgeu Kingu s Odjela za fiziku Sveučilišta Warwick, nije bilo dovoljno zagrijavanja x-zrakama da bi egzosvijet započeo kao puno masivniji plinski div, a fotoisparavanje bi trebalo uzrokovati da planet ili postane gola stijena ili plinski div. Budući da se to nije dogodilo, a atmosfera planeta još uvijek postoji, postoji nešto posve novo i neobično što će astronomi tek otkriti.

9. Jedno od objašnjenja je da je LTT 9779 b stigao na svoj trenutni položaj vrlo kasno, pa nije bilo dovoljno vremena da zvijezda ogoli njegovu amosferu. To je, međutim, samo jedna teorija.

10. LTT 9779 b nalazi se oko 263,0 svjetlosnih godina (80,6 pc) daleko od Sunčevog sustava. Egzooplanet je objavljen 2019.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram- t.me/kozmoshr