• Svemir
  • 10 stvari koje biste trebali znati o Eridi, „10. planetu“ Sunčevog sustava

10 stvari koje biste trebali znati o Eridi, „10. planetu“ Sunčevog sustava

Erida je mogla biti 10. planet Sunčevog sustava da Međunarodna Astronomska Unija nije 2006. ustanovila kategoriju patuljastih planeta

Kad je “nova planeta” Erida predstavljena 29. srpnja 2005. još nije imala službeno ime. Nosila je privremenu oznaku 2003 UB313. Otkrili su je Michael Brown i njegove kolege s Kalifornijskog Instituta za tehnologiju. Oni su bili jedna od vodećih skupina planetarnih lovaca koja je tražila male objekte s ruba Sunčevog sustava.

Brown je bio oduševljen otkrićem prvog planeta koji je uveden u Sunčev sustav nakon Plutona 1930. Međutim, astronomska zajednica imala je druge zamisli. Status ovog nebeskog tijela nije utvrđivan sve do kolovoza 2006., kada je uvedena nova kategorija nebeskih objekata – patuljasti planeti – za klasifikaciju Eride, Plutona i najvećeg asteroida Cerere.

Planet je dosta udaljena od Sunca što otežava proučavanje njegovih fizičkih parametara. Uz to, mjerenja uvelike ometa Plutonova atmosfera. No astronomi su ipak uspjeli doznati neke tajne ovog planeta.

Umjetnička impresija Eride i njenog mjeseca Disnomije sa Suncem u pozadini. Izvor: CalTech

1. U vrijeme otkrića Erida je bio izuzetno blijedi objekt, magnitude 18,7. Otkriven je blizu vanjskog ruba svoje orbite. Michael Brown, Chadwick Trujillo i David Rabinowitz istovremeno su detektirali svjetlosnu točku na trima slikama snimljenim 21. listopada 2003.

2. Pokazalo se da je Erida pripadnica takozvanog raspršenog diska – gomile trans-neptunskih objekata čije su orbite sklonije ravnini Sunčevog sustava od objekata klasičnog Kuiperovog pojasa gdje orbitira Pluton.

3. Erida orbitira toliko daleko od Sunca da je znanstvenicima teško izmjeriti njene fizičke karakteristike.

4. Procjene Eridine veličine mijenjale su se tijekom vremena. Prema najnovijim podacima, promjer planeta je nešto više od 2360 km.

5. Erida se približava i udaljava od Sunca u rasponu od 5,7 do 14,5 milijardi km. Dakle, jedna rotacija oko zvijezde traje preko 560 zemaljskih godina.

6. Po veličini, Erida je gotovo jednaka Plutonu, ali njena je masa 25% veća. Prosječna gustoća (2,5 kg / cm3) približno je usporediva s objektima Kuiperovog pojasa.

7. Unatoč svojoj udaljenosti, Erida sjaji jače od Plutona. Njen prividni sjaj veći je za 18 m, a refleksivnost (albedo) iznosi 0,95, također izraziot visoko.

8. Erida nije sama na svom dugoj, hladnoj plovidbi oko Sunca. U rujnu 2005. Godine, u njenoj orbiti otkriven je satelit koji se danas naziva Disnomija (Eridina kći).

9. Disnomija napravi rotaciju oko Eride za nešto manje od 16 dana. Nalazi se na udaljenosti od oko 37 370 km i rotira se u gotovo savršeno kružnoj orbiti.

10. Disnomija se, poput većine satelita s ekstremnim nagibom, vrti oko Eride na razini iznad ekvatora. Sam planet je također nagnut pod oštrim kutom.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram- t.me/kozmoshr

• Eris – In Depth. (2019, December 19).
• Eris Facts: Interesting Facts about Dwarf Planet Eris. (2015, February 27).
• Redd, N. (2019, July 10). Eris: The First Dwarf Planet.
• Wall, M. (2011, October 26). Dwarf Planet Eris is ‘Almost Perfect’ Pluto Twin.