Astronomija

Astronomi otkrili impresivnu masivnu galaksiju

Pomoću svemirskog teleskopa James Webb (JWST), astronomi su otkrili novu galaksiju unutar projekta JWST COSMOS-Web. Ova novo otkrivena galaksija, označena kao JWST-ER1, predstavlja masivnu i gustu mirnu galaksiju. Detalji ovog otkrića objavljeni su 14. rujna na pretpreglednom serveru arXiv.

Galaksije koje su prestale stvarati zvijezde, poznate kao mirne galaksije, smatraju se mogućim prethodnicima divovskih eliptičnih galaksija. Ove posebne galaksije, koje su ranije formirale zvijezde i brže akumulirale svoju zvjezdanu masu, pružaju ključne uvide u razumijevanje evolucijskih procesa galaksija.

O JWST-ER1

Pod vodstvom Pietera van Dokkuma sa Sveučilišta Yale, tim astronomija otkrio je novi primjerak ovakve galaksije nazvan JWST-ER1. Identifikacija je izvršena pomoću JWST-ove infracrvene kamere (NIRCam) unutar sveobuhvatnog projekta COSMOS-Web, koji ima za cilj proučiti do milijun galaksija. Ono što JWST-ER1 čini posebnim je Einsteinov prsten – optički fenomen gdje svjetlost stvara prstenastu formu zbog gravitacijske leće.

Istraživači su detaljno opisali ovu galaksiju: “U sklopu projekta COSMOS-Web, koristeći se filtrima F115W, F150W, F277W i F444W, prepoznali smo galaksiju i njezin prsten putem JWST NIRCam opservacija.”

Opservacije otkrivaju da je JWST-ER1 sastavljen od guste galaksije ranog tipa, poznate kao JWST-ER1g, i potpunog Einsteinovog prstena, JWST-ER1r, s dvije istaknute crvene točke. Središnji dio prstena ima promjer od približno 1,54 luk-sekunde.

Ova nova galaksija, smještena na crvenom pomaku od 1,94, proteže se preko 21.500 svjetlosnih godina i ima procijenjenu masu od 650 milijardi sunčevih masa. Podaci upućuju na to da ima starost od 1,9 milijardi godina s niskom stopom stvaranja zvijezda, svega četiri sunčeve mase godišnje.

Govoreći o Einsteinovom prstenu JWST-ER1r, analize sugeriraju da je nastao zbog udaljene galaksije na crvenom pomaku od 2,98. Iako postoji mnogo poznatih Einsteinovih prstena, većina ih nije potpuna kao ovaj.

JWST-ER1 je zapanjujuće okruglog oblika bez vidljivih regija gdje se formiraju zvijezde ili drugih nepravilnosti. Autori istraživanja sugeriraju daljnje opservacije kako bi se bolje razumjelo okruženje ove galaksije i njen potencijalni značaj u svemirskim skupinama.