• Znanost
  • Arheolozi otkrili frule napravljene od kosti stare 12 000 godina
Znanost

Arheolozi otkrili frule napravljene od kosti stare 12 000 godina

Arheolozi su iskopali sedam frula, za koje se vjeruje da su korištene u lovstvu, na pretpovijesnom nalazištu Eynan-Mallaha na sjeveru Izraela. Ovi 12,000 godina stari aerofoni predstavljaju iznimnu rijetkost u povijesti Bliskog Istoka.

12,000 godina stare frule izrađene od ptičjih kostiju

Frule, pažljivo izrađene od kostiju ptica, emitiraju zvukove koji podsjećaju na zov eurazijskog jastreba i obične vjetruše kada se sviraju. Ovi složeni artefakti otkrivaju drevno razumijevanje zvuka i njegov odnos s prirodom.

No, ovo nije riječ o proizvoljnom izboru. Na nalazištu su pronađene i veće kosti koje proizvode dublje zvukove. No, Natufijska civilizacija namjerno je odabrala manje kosti kako bi oponašala visoke zvukove specifičnih grabežljivih ptica.

Namjerno izrađeno

Kroz tehnološke, uporabne, tafonomske, eksperimentalne i akustičke analize, znanstvenici su pokazali da su ovi objekti namjerno izrađeni prije više od 12,000 godina kako bi proizveli niz zvukova sličnih zovu ptica grabljivica, a čije svrhe bi mogle biti na raskrižju komunikacije, privlačenja lovnog plijena i stvaranja glazbe. Iako su slični aerofoni dokumentirani u kasnijim arheološkim kulturama, takvi umjetni zvukovi ptica još nisu bili prijavljeni iz paleolitskog konteksta. To čini nedavno otkrivene 12,000-godišnje frule još privlačnijima.

Natufijanci i njihova povezanost s pticama: Više od samo glazbe

Ptice su očigledno imale simboličnu vrijednost za Natufijance, što pokazuje velik broj ukrasa od kandži otkrivenih na Eynan-Mallaha. Naselje, smješteno uz jezero Hula, služilo je kao dom ovoj civilizaciji tijekom 3,000 godina.

Otkriće frula baca svjetlo na Natufijsku kulturu i ilustrira ključni prijelaz od mobilnih na sjedalački način života i od lovstva na poljoprivredu. Ovo razumijevanje moglo bi pružiti ključne uvide u rani razvoj čovjeka.

Pionirska Natufijska kultura

Natufijska kultura, društvo iz epipaleolitika, značajno je pridonijelo neolitskom pretpovijesnom Levantu na Zapadnoj Aziji. Ova kultura cvjetala je otprilike od 15,000 do 11,500 godina prije, i hvaljena je za svoje napredne korake. Označavajući prijelaz od nomadskih lovaca-sakupljača do naseljenih poljoprivrednih društava, Natufijanci su postavili temelje za kasniju poljoprivrednu revoluciju. Smještena na raskrižju mobilnosti i sjedalačkog načina života, Natufijska kultura odražava ključnu eru u ljudskoj povijesti.