• Svemir
  • Zvijezda slična Suncu progutat će svoje planete: Što to znači za budućnost našeg solarnog sustava?

Zvijezda slična Suncu progutat će svoje planete

Nedavno istraživanje osvjetljava sumornu budućnost četiri egzoplaneta koji kruže oko zvijezde nalik Suncu, smještene na udaljenosti od oko 57 svjetlosnih godina. Premda nema razloga za neposrednu zabrinutost, astronomi procjenjuju da ovi svjetovi imaju otprilike milijardu godina prije nego što će njihova zvijezda započeti svoje širenje u crvenog diva i konačno ih progutati u svojem vatrenom nabujanju.

Zvijezda je Rho Coronae Borealis, žuti patuljak poput našeg Sunca. Nalazi se u zviježđu Sjeverne krunice i gotovo je iste mase, radijusa i sjajnosti kao Sunce. No, dok je Sunce staro oko pet milijardi godina, RCB je dvostruko stariji, što znači da mu se crvena divovska faza približava, barem u astrofizičkim terminima.

Novi znanstveni rad koji je prihvaćen za objavljivanje u časopisu The Astrophysical Journal predstavlja rezultate i postavlja neka pitanja o tome što se događa s egzoplanetima u naseljivoj zoni zvijezde kada ona postane crveni div. Autor nove studije je Stephen R. Kane, s Odsjeka za Zemaljske i Planetarne Znanosti, Sveučilišta u Kaliforniji, Riverside.

Dramatične promjene u planetarnim sustavima

“Post-glavna sekvencijalna evolucija zvijezda može rezultirati dramatičnim, a ponekad i apokaliptičnim promjenama u arhitekturi planetarnog sustava, kao što su plimne smetnje planeta i njihovo proždiranje od strane matične zvijezde,” piše Kane. Rho Coronae Borealis je istovremeno stara i svijetla, što je čini “… posebno zanimljivim slučajem napredne evolucije glavne sekvence,” prema Kaneu. Ne samo zbog sličnosti sa suncem i lakoće promatranja, već i zbog toga što ima četiri egzoplaneta.

Kane je koristio modele evolucije zvijezda kako bi pokušao odrediti budućnost Rho Coronae Borealis i njegovih planeta. Za jednu do 1,5 milijardi godina, zvijezda će napustiti glavnu sekvencu i postati crveni div. Crveni divovi mogu nabujati do epskih proporcija, a neki se mogu proširiti do jedne milijarde kilometara u promjeru. Kada naše Sunce postane jedno od njih za nekoliko milijardi godina, njegov natečeni oblik će vjerojatno progutati ili barem uništiti sve unutarnje planete.

Sudbina egzoplaneta Rho CrB

Rho CrB nije iznimka.

Ima četiri poznata egzoplaneta nazvana Rho Coronae Borealis b, c, d i e. Nazvani su po redu otkrića, a ne udaljenosti od zvijezde. Tri planeta koji su u najvećoj opasnosti su e, b i c, najbliži planeti zvijezdi.

Četiri planeta variraju u masi od super-Zemlje do planetama sličnim Jupiteru. Svi su mnogo bliže zvijezdi nego što je Zemlja Suncu, a dva najbliža planeta su bliža svojoj zvijezdi nego što je Merkur Suncu. Stisnuti su u svoj unutarnji solarni sustav, i to je ono što im piše propast.

Istraživanje pokazuje da su e, b i c u najgorem položaju. Rho CrB može potpuno progutati ova tri planeta.

Zaključak i budućnost planeta

Progutani planeti od strane šireće se zvijezde mogu imati različite ishode ovisno o ukupnoj arhitekturi sustava. Planetima može trebati desetljeća da se spirale prema zvijezdi. Na putu, mogu biti uništeni isparavanjem. Također mogu biti uništeni plimnim smetnjama kada dođu do Rocheove granice. U tom slučaju, dodaju se masi zvijezde, pomažući joj da postane još masivnija.

Za planete manje od Jupiterove mase između 3 do 5 AU, njihova sudbina je pečaćena prema nekim istraživanjima. Nema bijega. No za druge, unatoč ozbiljnim okolnostima, možda postoji izlaz.

Ponekad, znanstveni modeli pokazuju, planeti počinju interagirati na različite gravitacijske načine jedni s drugima kako zvijezda raste. Kako se zvijezda širi, također gubi masu dok nastavlja fuzirati materijal. To stvara plimne učinke u sustavu, i u nekim slučajevima, to može potaknuti planete na srednje pokretne rezonancije, a također ih može odgurnuti dalje od zvijezde. Dakle, postoji potencijalni put bijega. Teško je odrediti tako daleko unaprijed što bi se točno moglo dogoditi.

No, ako neki od ovih svijetova prežive, istraživači smatraju da mogu obstati dok zvijezda ne ostavi iza sebe bijelog patuljka. Ali njihov će svijet biti drastično drugačiji, i njihovi dani kao egzoplaneta slični onima na početku njihove povijesti bit će daleko iza njih.

U mnogim je aspektima, sudbina planeta oko Rho Coronae Borealis surovi podsjetnik na ono što čeka i naše planete kada Sunce završi svoj životni vijek. Rho CrB pruža jedinstveni prozor u to što bi se moglo dogoditi s našim planetarnim sustavom i daje nam uvid u budućnost, iako je to daleko. No, znanstvenici će nastaviti promatrati, modelirati i učiti od Rho CrB kako bi bolje razumjeli sudbinu našeg Sunca i planeta koji ga okružuju.