Astronomija

Zvijezda neočekivano gubi masu prije supernove

Novootkrivena bliska supernova, čija je zvijezda izbacila gotovo cijelu masu sličnu Suncu godinu dana prije svoje eksplozije, izaziva ustaljene teorije o evoluciji zvijezda. Ove nove spoznaje pružaju astronomima bolji uvid u zvjezdane procese koji prethode smrtonosnoj eksploziji.

SN 2023ixf je nova supernova Tipa II koju je u svibnju 2023. godine otkrio amaterski astronom Kōichi Itagaki iz japanske prefekture Yamagata. Nalazi se oko 20 milijuna svjetlosnih godina od nas u galaksiji M101. Zbog njene blizine, izrazite svjetline i relativne “mladosti”, postala je izuzetno vrijedan izvor informacija za znanstvenike koji proučavaju krajnje faze života masivnih zvijezda.

Supernove i njihove tajne

Supernove Tipa II nastaju kada crveni superdivovi, čija je masa barem osam puta veća od mase Sunca, kolabiraju pod vlastitom težinom i eksplodiraju. Iako je SN 2023ixf klasični primjer, dodatna istraživanja znanstvenika s Centra za Astrofiziku Harvard & Smithsonian otkrila su neobična svojstva.

Nedugo nakon eksplozije, ovakve supernove obično proizvode svjetlosni bljesak. Međutim, svjetlosna krivulja SN 2023ixf nije se ponašala prema očekivanjima.

Analiza neobičnog ponašanja

Za dublje razumijevanje ovog fenomena, tim znanstvenika predvođen Daichijem Hiramatsuom analizirao je podatke dobivene raznim teleskopima, uključujući one iz opservatorija Fred Lawrence Whipple u Arizoni. Studija, objavljena u časopisu The Astrophysical Journal Letters, otkrila je da je svjetlosni proboj SN 2023ixf bio odgođen za nekoliko dana.

Hiramatsu navodi kako je ova odgoda direktni dokaz prisustva gustog materijala koji potječe od nedavne masivne gubitka, što je neuobičajeno za supernove Tipa II. Otkriveni su dokazi o neočekivanom gubitku mase u posljednjoj godini prije eksplozije.

Dublje spoznaje o evoluciji zvijezda

Novi podaci sugeriraju moguću nestabilnost u posljednjim godinama života zvijezde, što dovodi do ekstremnog gubitka mase. To bi moglo biti povezano s posljednjim stadijima nuklearnog sagorijevanja težih elemenata poput silicija u jezgri zvijezde.

Uz istraživanje Hiramatsua, Edo Berger s Harvarda i CfA proveo je opservacije koristeći CfA-ov Submillimeter Array (SMA) na Havajima. Ovi podaci prate sudar između supernovne i prethodno izgubljenog materijala.

Značaj suradnje u astronomske zajednice

Itagaki je otkrio SN 2023ixf koristeći svoj privatni opservatorij. Zajednički podaci Itagakija i drugih amaterskih astronoma omogućili su točno određivanje vremena eksplozije, dajući profesionalnim astronomima prednost u istraživanju. Hiramatsu naglašava važnost suradnje između amaterskih i profesionalnih astronoma, posebno u slučaju SN 2023ixf, gdje je Itagakijeva predanost bila ključna za dublje razumijevanje evolucije zvijezda.