Jeste li znali?

Znanstvenici uočavaju tajnovite predmete gledajući u prošlost

Prasak gravitacijske leće kratkog rafala gama zraka koji je eksplodirao prije više od 3 milijarde godina pomogao je znanstvenicima da otkriju crnu rupu srednje mase.

Astronomi su otkrili novog kandidata za crnu rupu srednje mase. Pretpostavlja se da ima masu 55 tisuća puta veću od mase Sunca i djelovala je kao gravitacijska leća za kratki rafal gama zraka koji je eksplodirao prije više od 3 milijarde godina, zahvaljujući čemu je i otkrivena.

Danas su astronomi svjesni postojanja i crnih rupa zvjezdanih masa, koje nastaju na kraju života masivnih zvijezda, i supermasivnih crnih rupa (10 6 – 10 10 sunčevih masa), koje se obično nalaze u središtima mnogih galaksija.

Međutim, teorije predviđaju postojanje crnih rupa srednje mase, koje se nalaze između “zvjezdanih” i supermasivnih crnih rupa. Vjeruje se da takvi predmeti mogu pomoći u razumijevanju kako su u ranom svemiru crne rupe mogle brzo dobiti masu.

Unatoč činjenici da na Mliječnom putu može biti nekoliko stotina takvih predmeta, njihovo je traženje izuzetno teško. Zasad znanstvenici imaju samo kandidate za crne rupe srednje mase, koje su pronađene u patuljastim galaksijama, kuglastim nakupinama, hiper-moćnim izvorima X-zraka, pa čak i zabilježile gravitacijski prasak od mogućeg slučaja rođenja takve crne rupa.

Otkrivanje crne rupe kroz svjetlost rafalnog gama zračenja starog 3 milijarde godina

Skupina astronoma predvođena Jamesom Paynterom sa Sveučilišta u Melbourneu izvijestila je o rezultatima analize uzorka od 2,7 tisuća GRB-a zabilježenih instrumentom BATSE koji je djelovao u svemirskom opservatoriju Compton.

Cilj znanstvenika bio je potraga za neobičnim rafalima koji bi izgledali poput početnog impulsa gama zračenja, praćenog dvostrukim odjekom. Takva praskava struktura mogla bi nastati u situaciji kada bi između zemaljskog promatrača i izvora gama-zraka postojala crna rupa koja bi djelovala kao gravitacijska leća.

U ovom slučaju, trajanje vremenskog kašnjenja između glavnog izbijanja zračenja i odjeka uglavnom ovisi o masi gravitacijske leće, ali i o orijentaciji izvora gama-zraka.

Rezultat analize bio je kratki rafal gama-zraka GRB 950830, odjek koji, prema znanstvenicima, ukazuje na to da je crna rupa srednje mase mogla igrati ulogu gravitacijske leće.

Istraživači ne isključuju da je GRB 950830 gravitacijska leća zapravo globularni skup, ali po njihovom mišljenju to je malo vjerojatno zbog male prostorne gustoće takvih objekata.

Prema izračunima istraživača, u blizini Mliječne staze trebalo bi postojati oko 46 tisuća crnih rupa srednjih masa. Daljnja potraga za novim kandidatima u katalozima izbijanja gama zraka može potvrditi ovaj rezultat i omogućiti određivanje prostorne gustoće crnih rupa srednjih masa u Svemiru.

Ali koliko je nevjerojatno da određeni “nevidljivi” nebeski objekt možemo promatrati pod utjecajem pojave koja se dogodila prije milijardi godina?

• Gohd, C. (2021, March 29). Explosion from the early universe illuminates secret black hole.
• Hood, M. (n.d.). A gamma-ray burst just revealed a ‘goldilocks’ black hole in the early universe.
 Paynter, J., Webster, R., & Thrane, E. (2021, March 29). Evidence for an intermediate-mass black hole from a gravitationally lensed gamma-ray burst.