Astronomija

Znanstvenici su rasvijetlili tajanstveni svijet egzotičnih supernova

Ostaci supernove. Izvor: Curiosmos.com.

Nakon godina pažljivog istraživanja, međunarodni tim pod vodstvom Ke-Jung Chena iz Instituta za astronomiju i astrofiziku Academia Sinica (ASIAA) na Tajvanu postigao je povijesni uspjeh. Razvili su najnaprednije svjetske trodimenzionalne simulacije s radijacijskom hidrodinamikom visoke rezolucije, otkrivajući tajne egzotičnih supernova. Detalji ove revolucionarne studije objavljeni su u Časopisu za astrofiziku.

Supernove, koje označavaju posljednje trenutke života masivnih zvijezda, sjaje sa snagom milijardi sunaca, osvjetljavajući beskrajni svemir. Osim tog zadivljujućeg prizora, te eksplozije raspršuju teške elemente stvorene unutar zvijezda, omogućujući nastanak novih nebeskih tijela i, kritično, kreirajući temelj za postojanje života.

Uprkos našem sve većem razumijevanju ovih eksplozija, nedavna istraživanja otkrila su neobične pojave u vezi s supernovama koje izazivaju tradicionalne postavke astrofizike.

Superluminozne i neugasivo svijetle supernove

Ove neobične supernove zbunjuju zbog svojeg nekonvencionalnog ponašanja. Svojom svjetlošću nadmašuju klasične supernove, a njihova svjetlost može trajati godinama. Smatra se da bi mogle kriti odgovore o evoluciji najmoćnijih zvijezda u svemiru.

Vjeruje se da su uzrok ovih neobičnih eksplozija atipične masivne zvijezde. Kako se približavaju kraju svog postojanja, njihove jezgre prolaze intenzivne procese spajanja ugljika, uzrokujući erupcije slične eksplozijama supernova.

Iako su ove eksplozije intrigantne, njihovo simuliranje je iznimno zahtjevno. Ranije jednodimenzionalne simulacije nisu bile sposobne u potpunosti prikazati sve nijanse i kompleksnosti eksplozija supernova. Međutim, Chen i njegov tim su premašili dosadašnje granice.

Korištenjem jedinstvenog simulacijskog koda, Chenova ekipa je nadmašila druge istraživačke timove. Njihov trodimenzionalni pristup omogućio je preciznije modeliranje složenih dinamika i radijacije koje karakteriziraju egzotične supernove.

Rezultati? Eruptivni događaji u masivnim zvijezdama mogu doista stvoriti niz manje svijetlih supernova. Približno četvrtina do trećina kinetičke energije proizvedene sudarima različitih erupcijskih masa transformira se u radijaciju, što može rezultirati stvaranjem superluminoznih supernova.

Ova otkrića pružaju novi uvid u svijet egzotičnih supernova. Kako napredne tehnologije nastavljaju rasti, očekuje se da će otkrića poput ovih proširiti naše razumijevanje zvjezdanih životnih ciklusa i njihovih eksplozivnih završetaka.