• Svemir
  • Znanstvenici su otkrili tragove “nedavne” vulkanske aktivnosti na Veneri

Znanstvenici su otkrili tragove “nedavne” vulkanske aktivnosti na Veneri

Venera je poznata kao drugi po sjaju nebeski objekt na noćnom nebu nakon Mjeseca. Izvor: Wikimedia Commons

Izravan dokaz venerijanskog vulkanizma

U revolucionarnom otkriću znanstvenici su pronašli izravne dokaze o nedavnoj vulkanskoj aktivnosti na Veneri, planetarnoj sestri Zemlje. Nalazi su temeljeni na detaljnoj analizi arhivskih radarskih slika starijih od 30 godina, snimljenih tijekom NASA-ine misije Magellan 1990-ih. Slike su otkrile vulkanski otvor koji je promijenio oblik i udvostručio veličinu u roku od godine dana.

Istraživanje geološke povijesti Venere s VERITAS-om

Proučavanje aktivnih vulkana na Veneri pomaže istraživačima da shvate kako unutrašnjost planeta utječe na njegovu koru, evoluciju i sposobnost održavanja života. Predstojeća NASA-ina misija, VERITAS (Venus Emissivity, Radio Science, InSAR, Topography, And Spectroscopy), cilja istražiti Veneru od jezgre do površine. Planirano lansiranje misije je unutar desetljeća, a misiju će voditi NASA-in Jet Propulsion Laboratory (JPL) iz južne Kalifornije.

VERITAS nastoji razumjeti razliku u evolucijskim putovima Venere i Zemlje, dvije slične stjenovite planete, te istražiti vulkanske ravnice i deformirani teren Venere, skrivene ispod gustog, toksičnog ozračja.

Značaj otkrića i buduće misije

Robert Herrick, istraživački profesor na Sveučilištu u Aljasci u Fairbanksu i član znanstvenog tima VERITAS-a, predvodio je pretragu podataka Magellana. Otkrio je značajne geološke promjene u Atla Regio na Veneri, regiji koja domaćini dva najveća vulkana na planeti, Ozza Mons i Maat Mons.

Herrick je identificirao vulkanski otvor povezan s Maat Monsom koji se značajno promijenio između veljače i listopada 1991. godine. Otvor se udvostručio po veličini i činilo se da je ispunjen lavinim jezerom. Herrick i Scott Hensley iz JPL-a koristili su računalne modele za testiranje različitih scenarija geoloških događaja te su zaključili da je erupcija najvjerojatniji uzrok.

Dragocjen uvid

Otkriće nedavne vulkanske aktivnosti na Veneri pruža dragocjen uvid u geološke procese planeta i priprema teren za predstojeće misije poput VERITAS-a i misije EnVision Europske svemirske agencije (ESA). VERITAS će koristiti napredni sintetički radarski sustav s otvorom za 3D globalno mapiranje, blizak infracrveni spektrometar za analizu površine te mjerenje gravitacijskog polja Venere kako bi se odredila unutarnja struktura.

Za razliku od podataka Magellana, koji su u početku bili teški za proučavanje, podaci VERITAS-a bit će dostupni na mreži, omogućujući istraživačima korištenje naprednih tehnika poput strojnog učenja za analizu planeta i otkrivanje njegovih tajni.