Znanost

Znanstvenici reproducirali nezemaljski materijal

An-illustration-of-an-exotic-ext (Curiosmos)

Tetrataenit je nezemaljski materijal nastao tijekom milijuna godina hlađenja na površini asteroida, a zanimljiv je jer posjeduje fascinantna magnetska svojstva.

Tajne svemira

Svemir krije mnoge tajne, no nije tajna da u njemu postoje rijetki i egzotični materijali. Ipak, doći do njih već je potpuno drugi problem. Znanstvenici su za sada identificirali tek neke od tih materijala, a stručnjaci su proučavanjem otkrili kako ih replicirati.

Sada, u znanstvenom eksperimentu bez presedana, istraživači su uspjeli replicirati egzotični nezemaljski materijal nazvan tetrataenit. Ovaj materijal je u biti ‘kozmički magnet’ kojem su potrebni milijuni godina da se prirodno razvije u meteoritima. Materijal se ne može naći nigdje na Zemlji, a ono što ga čini tako važnim je to što bi se mogao koristiti kao zamjena za magnete.

Tetrataenit, milijuni godina hlađenja?

Postoji poseban poredak atoma u atomskoj strukturi tetrataenita, legure željeza i nikla. To je rezultat milijuna godina hlađenja na površini asteroida. Zbog te činjenice, obdaren je fascinantnim magnetskim svojstvima. Ne možemo se, međutim, osloniti na milijune godina hlađenja za učinkovitu industrijsku reprodukciju ovog materijala na Zemlji.

U svjetlu ovoga, profesorica Lindsay Greer s Cambridgeovog Odjela za znanost o materijalima i metalurgiju pronašla je alternativu koja oduzima manje vremena s kolegama sa Sveučilišta Boston Northeastern i Austrijske akademije znanosti.

Je li Mjesec formiran u svega nekoliko sati?

Proučavanje procesa

Tijekom studije tim je ispitivao mehanička svojstva legura željeza i nikla koje sadrže fosfor, element koji se također nalazi u meteoritima. Dendriti, ili strukture rasta poput stabla, vidljivi su u faznim obrascima ovih materijala. Mnogim ljudima dendriti ne bi bili zanimljivi.

Međutim, dr. Jurij Ivanov primijetio je zanimljiv difrakcijski uzorak. Kad je bolje pogledao, sugerirao je uređenu atomsku strukturu. Difrakcijski uzorci tetrataenita slični su onima za legure željeza i nikla. Drugim riječima, neuređene strukture nisu prikladne za upotrebu u magnetima visokih performansi. Dok mu je Ivanov pobliže pogledao da identificira tetratenit, Greer smatra zanimljivim da ga nitko prije nije primijetio.

Proizvodnja

Fosfor u meteoritima ubrzava kretanje atoma željeza i nikla. Omogućuje im uredno slaganje bez čekanja milijunima godina na to. Kombinacijom željeza, nikla i fosfora u pravim omjerima, ubrzali su stvaranje tetratenita za 11 do 15 redova veličine.

To je bilo tako brzo da se materijal formirao u roku od nekoliko sekundi u jednostavnom lijevanju. Ima još puno posla prije nego što se tetrataenit može koristiti za magnete visokih performansi. Ipak, istraživači su pronašli obećavajuću metodu za njegovu proizvodnju.

Vrijednost svemira i asteroida

Osim toga, studija bi mogla imati utjecaj na naše razumijevanje o načinima i vremenu potrebnom da se tetrataenit formira u meteoritima. U svakom slučaju, ovo je zanimljiva studija koja nam pokazuje koliko je važno proučavati egzotične nezemaljske materijale.

Osim toga, ovi kozmički elementi mogu nam pomoći u vlastitom tehnološkom napretku. Imajući to na umu, treba spomenuti i asteroid 16 Psycheasteroid vrijedan kvintilijun dolara koji kruži oko Sunca. Studije svemirskog teleskopa Hubble sugeriraju da je 16 Psyche izuzetno gust i metalan, širok 226 kilometara. Uglavnom se sastoji od željeza i nikla, znanstvenici misle da bi 16 Psyche mogla biti jezgra bivšeg planeta, protoplanet, koji nikada nije sazrio.

Znanstvenici otkrili da prašina s Marsa dospijeva na Zemlju