Jeste li znali?

Je li Mjesec formiran u svega nekoliko sati?

Formirajne Mjeseca (NASA) - naslovna
autor

Nove NASA-ine simulacije pokazuju da je naš Mjesec možda formiran u svega nekoliko sati nakon sudara Zemlje i hipotetskog planeta Teja.

Formiranje Mjeseca

Prije nekoliko milijardi godina našu Zemlju – koja je tada izgledala značajno drugačije od planeta na kojemu danas živimo – udario je objekt veličine Marsa, u znanstvenim krugovima nazvan Teja (Theia). Prema prevladavajućim teorijama iz ovoga je sudara nastao je Mjesec. No, kako je točno došlo do te formacije našeg prirodnog satelita ostaje znanstvena zagonetka koju istraživači proučavaju desetljećima, bez konačnog odgovora.

Većina teorija tvrdi da je Mjesec nastao spajanjem krhotina nastalih iz ovog sudara tijekom duljeg vremenskog perioda. No, nova simulacija iznosi drugačiju teoriju! Naime, Mjesec je možda nastao odmah, tj. u roku od nekoliko sati, kada je materijal sa Zemlje i Teje lansiran izravno u orbitu nakon udara.

Simulacije korištene u ovom istraživanju neke su od najdetaljnijih ikada napravljenih te rade na najvišoj razlučivosti od svih simulacija koje se izvode za proučavanje podrijetla Mjeseca ili drugih ogromnih udara. Ova dodatna računalna snaga pokazala je da simulacije niže rezolucije mogu propustiti važne aspekte ovih vrsta sudara, omogućujući istraživačima da vide kako se nova ponašanja pojavljuju na način koji prethodne studije jednostavno nisu mogle vidjeti.

Zagonetka naše prošlosti

Razumijevanje Mjesečevog podrijetla zahtijeva korištenje onoga što znamo o Mjesecu – njegovoj masi, orbiti i preciznu analizu uzoraka lunarnih stijena – i smišljanje scenarija koji bi mogli dovesti do onoga što vidimo danas.

Prethodno prevladavajuće teorije mogle su prilično dobro objasniti neke aspekte Mjesečevih svojstava, poput njegove mase i orbite, ali uz nekoliko velikih ‘ali’ i nepoznanica. Jedna izvanredna misterija je zašto je sastav Mjeseca toliko sličan sastavu Zemlje. Znanstvenici mogu proučavati sastav materijala te saznati kako i gdje je predmet stvoren.

Mjesečevi uzorci koje su znanstvenici mogli proučavati u laboratorijima pokazuju veliku sličnost s uzorcima sa Zemlje (za razliku od kamenja s Marsa ili drugih mjesta u Sunčevom sustavu). Zbog toga je vjerojatno da je većina materijala koji čini Mjesec izvorno potjecala sa Zemlje.

Sudar Zemlje i Teje

Prethodni scenariji predviđali su da su Teja i Zemlja značajno manje pomiješali svoje ‘planetarne materijale’ – što je predstavljalo problem jer uzorci očito ukazuju na suprotno. Doduše postoji mogućnost da je i Teja bila sličnog sastava kao Zemlja što bi značilo da je teško razaznati njihove uzorke – no, to je stvarno vrlo mala vjerojatnost!

U novoj teoriji znanstvenici smatraju da se više Zemljinog materijala koristilo za stvaranje Mjeseca, posebno njegovih vanjskih slojeva, što bi moglo pomoći u objašnjenju ove sličnosti u sastavu. Znanstvenici su u razmatranje uzeli još niz drugih teorija, no niti jedna od njih nije mogla objasniti trenutnu Mjesečevu orbitu (što je ključan segment slagalice).

Ova brža teorija formiranja nudi čišće i elegantnije objašnjenje za neriješena pitanja. Osim gore navedenih pitanja tako, primjerice, pomaže shvatiti kako je Mjesec završio u širokoj orbiti s unutrašnjošću koja nije potpuno rastaljena, što potencijalno objašnjava svojstva poput Mjesečeve nagnute orbite i tanke kore.

No potvrđivanje ove teorije iziskivat će analizu budućih lunarnih uzoraka koji će se vratiti na Zemlju u sklopu budućih misija u okviru NASA-inog projekta Artemis. Jednom kada znanstvenici dobiju pristup uzorcima iz drugih dijelova Mjeseca, ali i iz veće dubine Mjesečeve površine, moći će usporediti kako se podatci iz stvarnog svijeta poklapaju s ovim simuliranim scenarijima i što oni pokazuju o tome kako je Mjesec evoluirao tijekom svoje milijarde godina povijesti.

NASA pomiče ljudsku misiju na Mjesec najranije za 2025. godinu

Frank Tavares (4. listopada 2022.), „Collision May Have Formed the Moon in Mere Hours, Simulations Reveal,“ nasa.gov (pristup 5. listopada 2022).