Zašto je misija Artemis I važna?

autor

Misija Artemis trebala bi nas približiti budućim ciljevima istraživanja udaljenijih krajeva Sunčevog sustava i obližnjeg svemira.

Artemis I misija

Artemis I (ranije Exploration Mission-1) bit će prvi test NASA-inih sustava za istraživanje dubokog svemira – svemirske letjelice Orion, rakete Space Launch System (SLS) i zemaljskih sustava u svemirskom centru Kennedy u Cape Canaveralu na Floridi.

Artemis I prva je u nizu sve složenijih misija. Riječ je o misiji koja za cilj ima testno letenje bez posade koji će pružiti temelj za ljudska istraživanja dubokog svemira i pokazati našu predanost i sposobnost proširenja ljudskog postojanja na Mjesec i dalje.

Letjelicu će lansirati najmoćnija raketi na svijetu, a letjet će dalje nego druga ranija letjelica. Putovat će 450 tisuća kilometara od Zemlje, tisućama kilometara iza Mjeseca, tijekom misije od oko četiri do šest tjedana. Orion će ostati u svemiru dulje nego što je to učinio bilo koji brod za astronaute bez pristajanja na svemirsku stanicu.

Tijekom Artemide I, Orion će se odvažiti na putovanje tisućama kilometara iza Mjeseca tijekom misije koja će trajati otprilike četiri do šest tjedana (©NASA).
Tijekom misije Artemis I, Orion će se odvažiti na putovanje tisućama kilometara iza Mjeseca. Misija bi trebala trajati između četiri i šest tjedana (©NASA).

Spremna za polijetanje

U ponedjeljak, 29. kolovoza, NASA planira lansirati svoju svemirsku letjelicu Orion iz najjače rakete na svijetu. Ovo lansiranje misije Artemis 1 bez posade korak je prema jednom od glavnih ciljeva misije slijetanje ljudi na Mjesec 2025. godine – „Uspješnim lansiranjem misije Artemis 1, NASA i SAD će se ponovno moć pohvaliti sposobnošću slanja ljudi na Mjesec,“ rekao je Bradley L. Jolliff. „Izgubili smo tu sposobnost prije gotovo 50 godina kada su posljednje rakete Saturn V povučene iz upotrebe nakon misije Apollo 17. Artemis 1 utrt će put sljedećoj generaciji astronauta da ponovno istražuju svijet koji nije naš.“

Proširen opseg istraživanja Artemis misije

Artemis predstavlja sljedeći veliki skok u ljudskom istraživanju svemira, počevši s održivim povratkom na Mjesec, rekao je Jolliff. „U ovom slučaju, ‘održivo’ znači da misije Artemis neće biti misije poput Apolla. Umjesto tih kratkih putovanja, kojima smo istraživali samo određenu lokaciju i zatim se vraćali na Zemlju, ideja je budućih misija naučiti kako živjeti i raditi u dubokom svemiru, izvan niske Zemljine orbite (gdje astronauti žive na Međunarodnoj svemirskoj stanici).“

Naučiti živjeti i raditi na Mjesecu značajan je izazov jer će se astronauti morati nositi sa zračenjem dubokog svemira – uključujući promjenjivo zračenje Sunca, mjesečevu prašinu, ekstremne temperature i druga pitanja. „Astronauti – i mnoštvo inženjera i znanstvenika koji ih podržavaju – istraživat će i učiti kako koristiti resurse na Mjesecu, poput proizvodnje kisika i vode iz Mjesečevog tla ili zakopanog leda na polovima, posebno južnog pola Mjeseca gdje je poznato da je prisutan zakopani led.“

Korak prema otključavanju tajni svemira

„Mnoge nacije, ne samo Sjedinjene Države, zainteresirane su za uspostavljanje dugoročne prisutnosti na Mjesecu. Ova prisutnost bit će polazna točka za daljnja ljudska istraživanja drugih odredišta, posebice Marsa. Bit će moguće koristiti vodik i kisik koji se iskopavaju i rafiniraju na Mjesecu kao goriva i resurse za održavanje života za putovanja do tih drugih odredišta,“ pojasnio je Jolliff.

Mjesec također ostaje vrijedno mjesto za daljnja znanstvena istraživanja i to će biti dio ciljeva i budućih planiranih NASA-inih misija. Naime, kao Zemljin svemirski suputnik, Mjesec sadrži niz pojedinosti o Zemljinoj ranoj povijesti. Ovi ‘tragovi prošlosti’ trebali bi nam pomoći da bolje razumijemo našu prošlost, uključujući događaje koji su se dogodili u ranom Sunčevom sustavu.

NASA pomiče ljudsku misiju na Mjesec najranije za 2025. godinu

Talia Ogliore (26. kolovoza 2022.), „Artemis launch brings us closer to space exploration goals,“ phys.org (pristup 27. kolovoza 2022).

Elizabeth Howell (26. kolovoza 2022.), „Artemis 1: Why NASA’s science chief is so excited about historic moon mission,“ space.com (pristup 27. kolovoza 2022).