Znanost

Znanstvenici postigli proboj u snimanju sunčeve atmosfere

Znanstvena zajednica dočekala je novo otkriće koje se odnosi na Sunce. Zahvaljujući promišljenom tehničkom zahvatu na kameri Solar Orbitera, sada imamo poboljšane slike Sunčeve korone, inače teško dostupnog dijela Sunčeve atmosfere.

Iako je Sunčeva korona, vanjski sloj njegove atmosfere, oduvijek bila izazov za snimanje, Extreme Ultraviolet Imager (EUI) na Solar Orbiteru postavio je nove standarde. Ključ uspjeha bio je u izmjeni sigurnosnih vrata kamere koja je omogućila bolje snimanje ovog segmenta.

Frédéric Auchère, znanstvenik s Université Paris-Sud i član EUI tima, komentirao je: “To je bio iskorak u tehnici.” Modifikacija se sastojala od dodavanja male izbočine na vrata instrumenta, što je omogućilo bolje detektiranje ultraljubičaste svjetlosti iz korone kada je Sunce djelomično zaklonjeno.

Occluder Mode’: Prekretnica u Snimanju

Nakon temeljitog testiranja od 2021. godine, tim je odlučio objaviti svoje rezultate. Otkrića su predstavljena u časopisu Astronomy & Astrophysics, uz demonstracijski video. U prikazanim snimkama vidi se ultraljubičasta slika Sunčeve korone, uz dopunu fotografiju Sunčeva diska zahvaljujući NASA-inoj STEREO misiji.

Novi Standardi u Solarnoj Astronomiji

Iako su postojali instrumenti za snimanje Sunčeve korone, ovaj pristup omogućuje korištenje kamere na dvostruki način. Daniel Müller, ESA-in znanstvenik za Solar Orbiter, izrazio je optimizam u vezi s budućim istraživanjima: “Vizualizacija koju sada postižemo mogla bi revolucionirati kako promatramo Sunce.”

Zahvaljujući ovom tehničkom proboju, znanstvenici sada imaju pristup podacima o Sunčevoj atmosferi koji su ranije bili nedostižni. David Berghmans iz Kraljevske opservatorije Belgije zaključio je: “Sada smo korak bliže razumijevanju Sunčeve korone.”