Astronomija

Znanstvenici otkrili dosad nepoznate karakteristike crnih rupa

Supermasivna crna rupa, okružena vrtložnim diskom materijala koji pada na nju. Izvor: NASA / JPL-Caltech

Uzimajući listu iz scenarija znanstvene fantastike, crne rupe, najenigmatičniji entiteti svemira, otkrivaju svoje postojanje kroz nevjerojatna svojstva. Nova studija omogućila je znanstvenicima da otkriju dosad nepoznate značajke crnih rupa.

Crne rupe stelarne mase, s masom ekvivalentnom približno deset sunaca, emitiraju svoju prisutnost proždirući materiju od svojih zvjezdanih partnera. Ponekad se supermasivne crne rupe nagomilavaju u jezgrama određenih galaksija, dovodeći do formiranja svijetlih, kompaktnih regija poznatih kao kvazari.

Njihova masa nadmašuje našu milijunima do milijardama puta. Određena grupa crnih rupa stelarne mase, sposobnih za pokretanje visoko magnetiziranih plazma mlazova, zaslužuje naziv ‘mikrokvazari.’

Revolucionarno istraživanje mikrokvazara

Posvećeni tim međunarodnih znanstvenika, uključujući astrofizičara UNLV-a Bing Zhang, predstavlja opservacijsku studiju o galaktičkom mikrokvazaru, GRS 1915+105. Studija, objavljena u Nature, otkriva dosad neviđene značajke mikrokvazarnog sustava.

Koristeći kineski ogromni teleskop za radio valove sa sferičnim otvorom od pet stotina metara (FAST), tim je otkrio signal kvaziperiodične oscilacije (QPO) u radio pojasa iz mikrokvazarnog sustava po prvi put. QPO-i služe kao ključni alati za astronome za razumijevanje kako stelarni sustavi, uključujući crne rupe, funkcioniraju. Iako su QPO-i već uočeni u X-zrakama iz mikrokvazara, njihovo otkriće unutar radio emisije sustava je novost.

Objašnjenje jedinstvenog signala

“Ovaj posebni QPO signal ima grubo razdoblje od 0,2 sekunde ili frekvenciju od oko 5 herca”, rekao je Wei Wang, profesor sa Sveučilišta u Wuhanu, Kina, koji je vodio ovo otkriće. “Signal se ne manifestira uvijek i pojavljuje se samo pod jedinstvenim fizičkim uvjetima. Imali smo sreće što smo signal otkrili dva puta – u siječnju 2021. i lipnju 2022.”

Zhang, direktor Centra za astrofiziku u Nevadi i jedan od ključnih doprinositelja studiji, sugerira da bi ova jedinstvena značajka mogla biti prvi dokaz ‘mlaza’ pokrenutog galaktičkom crnom rupom stelarne mase. Pod određenim okolnostima, neki binarni sistemi crnih rupa mogu pokrenuti mlaz – istodobne tokove nabijene materije i magnetsko polje koje juri blizu brzine svjetlosti.