• Znanost
  • Znanstvenici dokazali prisutnost mikroplastike u ljudskoj krvi
Znanost

Znanstvenici dokazali prisutnost mikroplastike u ljudskoj krvi

Čestice mikroplastike u ljudskoj krvi. Izvor: Depositphotos.com.

Znanstvenici su po prvi puta pronašli tragove mikroplastike u ljudskom organizmu.

Mikroplastika pronađena u ljudskoj krvi

Problem odlaganja plastike traje desetljećima, a u međuvremenu čestice mikroplastike pronađene su ‘u svakom kutku’ našeg planeta, od Mount Eversta do dna najdubljih oceana. Već ranije je bilo poznato da su čestice mikroplastike prisutne u hrani, vodi i zraku koji udišemo, a moglo ih se pronaći i u ljudskom izmetu. Pretpostavlja se da utjecaj mikroplastike uzrokuje milijune preuranjenih smrti godišnje

Premda utjecaj čestica mikroplastike na ljude i dalje nije u potpunosti istražen, novo otkriće objavljeno u znanstvenom časopisu Environment International, izazvalo je veliku zabrinutost među znanstvenom zajednicom. Naime, znanstvenici su u novoj studiji analizirali uzorke krvi 22 zdrave osobe te u 80% slučajeva identificirali čestice mikroplastike. Studiju je financirala nizozemska Nacionalna organizacija za istraživanje i razvoj zdravlja, u suradnji s Common Seas – društvenim poduzećem koje se bavi smanjenjem utjecaja plastičnog onečišćenja.

Također, u laboratorijskim uvjetima pokazalo se da mikroplastika može izazvati značajna oštećenja na ljudskim stanicama, a čestice mikroplastika mogle bi doći i do naših organa. Mikroplastika se veže za vanjske membrane krvnih stanica te ograničava prenošenje kisika do drugih stanica u tijelu. Tim gore, čestice su pronađene i u posteljici kod trudnica, a istraživanja na štakorima pokazala su da mikorplastika lakoćom prolazi kroz pluća u srce, mozak i unutarnje organe fetusa.

Oko polovica mikroplastike otpada na PET plastiku

Od analiziranih uzoraka, praktički pola njih pokazalo je prisutnost PET plastike, vrsta plastike koja najčešće ide u boce pića. Trećina plastike odnosila se na polistiren koji se nalazi u zapakiranoj hrani, a ostatak uzoraka sadržavao je polietilen iz plastičnih vrećica. “U našem istraživanju dokazali smo prisutnost čestica polimera u krvi. Radi se o revolucionarnom otkriću, no potreban je daljnji rad na istraživanju te povećanje količine uzoraka”, navodi koautor studije, ekotoksikolog Dick Vethaak sa Sveučilišta Vrije, Amsterdam.

“Naša zabrinutost je potpuno opravdana. Čestice su prisutne u ljudskom organizmu i cirkuliraju kroz cijelo tijelo”, dodao je Vethaak. Tim znanstvenika također navodi da se količina, sastav i oblik plastike bitno razlikuju od uzorka do uzorka. Moguće je da se radi o kratkoročnoj izloženosti do koje dolazi ako se konzumira proizvod u plastičnom pakiranju, neposredno prije davanja uzorka na analizu.

Važno je utvrditi posljedice koje mikroplastika ima na ljudski organizam

“Nalaže se pitanje: ‘Što se događa s česticama mikroplastike kada uđu u naše tijelo?’ Hoće li se zadržatai? Škode li različite razine mikroplastike našem zdravlju? Važno je što prije osigurati financiranje za daljnja istraživanja kako bismo ustanovili učinak mikroplastike i nanoplastike na naš organizam i procese u ljudskom tijelu, kao i mogu li te čestice izazvati karcinogenezu.” izjavio je Vethaak.

Nova tehnologija koja iz zraka može ukloniti i do 99% ugljikovog dioksida

Fišić L. (25. ožujak 2022.), Po prvi puta dokazana prisutnost mikroplastike u ljudskoj krvi. Kod većine ispitanika pronađene su čestice, Jutarnji.hr (pristup 28. ožujka 2022.)

Anonymous (25. ožujka 2022.), Znanstvenici prvi put pronašli čestice mikroplastike u ljudskoj krvi, Index.hr (pristup 28. ožujka 2022.)

Markovinović M. (24. ožujka 2022.), Znanstvenici objavili šokantno otkriće: Mikroplastika nađena u krvi čovjeka, Srednja.hr (pristup 28. ožujka 2022.)