Život može nastati u najhladnijim dubinama svemira

U pionirskoj misiji 2020. godine, japanska svemirska letjelica Hayabusa2 posjetila je asteroid Ryugu, vraćajući dragocjene uzorke ovog svemirskog tijela natrag na Zemlju. Godinama nakon misije, znanstvena zajednica kontinuirano otkriva nove informacije o ovom malenom asteroidu i uvjetima u kojima je nastao, zahvaljujući analizi tih uzoraka. Najnovija otkrića upućuju na postojanje određenih organskih spojeva, poznatih kao policiklički aromatski ugljikovodici, koji se mogu formirati u hladnim dijelovima svemira.

Ova spoznaja pruža dublji uvid u procese formiranja planeta i potencijalni razvoj života u svemiru. Policiklički aromatski ugljikovodici (PAU) su složeni organski spojevi u obliku prstena koji sadrže značajan dio ugljika u svemiru. Iako se policiklički aromatski ugljikovodici mogu primijetiti i na Zemlji kao rezultat nepotpunog sagorijevanja organskog materijala, u svemiru su rasprostranjeni u maglicama, protoplanetarnim diskovima, međuzvjezdanom mediju i meteoritima.

Novo otkriće donosi iznenađujuće saznanje da policiklički aromatski ugljikovodici mogu nastati u hladnim regijama svemira, a ne samo u blizini zvijezda gdje su uvjeti znatno topliji. Tim znanstvenika iz Centra za organsku i izotopnu geokemiju Zapadne Australije proizveo je policikličke aromatske ugljikovodike spaljivanjem biljnog materijala, a zatim ih usporedio s fragmentima donesenim s Ryugua i onima pronađenim u Murchisonovom meteoritu. Analiza odnosa izotopa ugljika unutar PAU-a otkrila je temperaturu na kojoj su se formirali, ukazujući na različite uvjete formiranja manjih i većih PAU molekula.

Autorica studije, Kliti Grice, istaknula je značaj otkrića: “PAU manjih dimenzija vjerojatno su nastali u hladnijim dijelovima svemira, dok su oni većih dimenzija formirani u toplijem okruženju, moguće u blizini zvijezda ili unutar nekog nebeskog tijela.” Ovo otkriće ukazuje na širinu i kompleksnost kemijskih procesa koji se odvijaju u svemiru, doprinoseći boljem razumijevanju temeljnih mehanizama koji mogu biti ključni za formiranje života.

Asteroid Ryugu klasificiran je kao C-tip asteroid, bogat ugljikom i vodom, što ga čini idealnim “vremenskom kapsulom” koja pruža uvid u rane dane našeg sunčevog sustava i procese koji su vodili do njegove formacije. Misija Hayabusa2 i dalje pruža dragocjene informacije koje obogaćuju naše razumijevanje svemira i otvaraju nova pitanja o početcima i evoluciji planetarnih sustava te mogućnosti života izvan Zemlje.