• Svemir
  • Asteroid s najvećim rizikom sudara s Zemljom na kraju ipak bezopasan

Asteroid s najvećim rizikom sudara s Zemljom na kraju ipak bezopasan

autor

Asteroid 2022-AE1 isprva se smatrao potencijalno opasnim za Zemlju (vjerojatnost udara 1 od 1700). Međutim na temelju novih opservacija i kalkulacija NASA i ESA uklonili su ga s popisa opasnih asteroida.

Rizični asteroid

Početkom siječnja astronomi iz opservatorija Mount Lemmon u Arizoni otkrili su asteroid 2022 AE1, koji ima najveći rizik od udara u Zemlju među svim poznatim objektima blizu Zemlje. Podaci o svemirskom tijelu dati su na web stranici Centra za proučavanje objekata u blizini Zemlje (CNEOS) Laboratorija za mlazni pogon (JPL) NASA-e.

Asteroid 2022 AE1 može se usporediti s meteoritom koji je izazvao ‘eksploziju’ u Tunguski 1908. godine. Znanstvenici smatraju da je njegova veličina bila oko 70 metara. Asteroid 2022 AE1 kreće se brzinom od 19,83 kilometara u sekundi.

Putanja asteroida 2022-AE1 u odnosu na Zemlju (©ssd.jpl. nasa.gov).

Potencijalni udar 2023. godine ipak se neće dogoditi

Koristeći malo do sada poznatih podataka, NASA i EAS-a isprva su izračunale su dva datuma kada će asteroid doći toliko blizu Zemlji da se sudar ne može u potpunosti isključiti: 4. srpnja 2023. i 3. srpnja 2028. Onaj bliži potencijalni sudar asteroida s Zemljom mogao bi se dogoditi 4. srpnja 2023. i procjenjuje se na jedan u 1700 (0.059% vjerojatnosti).

Kako bi mogli preciznije izračunati takve opasnosti, NASA je prije nekoliko tjedana predstavila novi softver. Sentry-II prati potencijalno opasna nebeska tijela za Centar za proučavanje objekata blizu Zemlje (CNEOS).

Prema novim izračunima, asteroid će se Zemlji približiti tek 29. prosinca 2146. i to samo na oko 1.56 milijuna kilometara. Budući da prema novim podatcima asteroid više ne predstavlja prijetnju ubrzo je uklonjen s popisa rizičnih asteroida.

Kako postupati s opasnim asteroidima?

NASA želi testirati kako sa Zemlje odgovoriti na prijetnju opasnog asteroida u Svemiru. No, kako bi ljudi reagirali da jedan opasan asteroid udari Zemlju? Godine 2021. NASA je krenula u misiju testiranja teorijske reakcije u praksi: svemirska sonda “DART” udarila je u dvostruki asteroid, koji je trebao gurnuti mali asteroid iz orbite oko većeg asteroida u jesen 2022. godine. Podatci iz ovoga testa pomoći će razviti planetarnu obranu Zemlje.

Veliki asteroid koji prolazi pored Zemlje bit će vidljiv u večernjim satima 18. siječnja

Natasha Kumar (19. siječnja 2022.), „An asteroid is approaching the Earth with the maximum risk of collision,“ thetimeshub.in (pristup 21. siječnja 2022.)

Anonymus (15. siječnja 2022.), „Asteroid 2022 AE1 immediately tops NASA and the European Space Agency’s risk lists,“ newsy-today.com (pristup 21. siječnja 2022.)

Anonymus (13. siječnja 2022.), „2022 AE1: Newly discovered asteroid is at the top of danger lists,“ kiratas.com (pristup 21. siječnja 2022.)

Tanja Banner (22. siječnja 2022.), „Asteroid 2022 AE1 not dangerous after all – Nasa and Esa remove it from risk lists,“ news.in-24.com (pristup 24. siječnja 2022.)