Zagonetni signal s Proksima Centaure zbunjuje stručnjake

Znanstvenici nisu bili ovako uzbuđeni još od detektiranja „Wow“ signala 1977. godine. Proksima Centaura nam je najbliži zvjezdani sustav. Ondje se nalazi Proksima B, planet koji kruži oko svog Sunca unutar nastanjive zone što znači da postoji mogućnost prisutnosti tekuće vode na njegovoj površini.

Ljudi već stoljećima tragaju za odgovorima na velika pitanja u astronomiji. Glavno pitanje je jesmo li sami u svemiru. Znanstvenici koriste razne alate za istraživanje svemira ne bi li polučili konkretne odgovore.

Iako većina istraživanja nije urodila plodom, s vremena na vrijeme naletimo  na uzbudljiva otkrića. Jedno takvo dogodilo se 1977. kad su znanstvenici detektirali „Wow“ signal koji mnogi interpretiraju kao potencijalnu „poruku“ druge inteligentne vrste.

„Wow“ signal primijećen je 15. kolovoza 1977., kad je radio teleskop „Veliko uho“ u Ohiou uočio neobičnu poruku iz konstelacije Strijelac (lat. Sagittarius). Kako objašnjava „Planetary Society“, signal se isticao po tome što je bio 10 do 30 puta jači od kozmičke pozadinske buke. Uzbuđenje je bilo toliko da je astronom Jill Tarter koji je otkrio signal, napisao riječ „Wow“ pored njegov numeričkog koda.

Proksima Centaura: novi Wow signal?

Prema izvješćima, istraživači iz „Breakthrough Listen Project“, inicijative za traženje života u svemiru pomoću radio teleskopa, vjeruju kako su pronašli jedan od najuzbudljivijih signala u proteklih nekoliko desetljeća. Smatraju da je otkriće u ravnini sa signalom iz 1977.

Ovaj projekt koji skenira i analizira svemir u nadi pronalaska života, bio se usredotočio na Proksima Centauru, zvjezdani sustav udaljen 4,2 svjetlosne godine od Zemlje.

Sustav ima dva potvrđena egzoplaneta od kojih jedan, Proksima B, orbitira oko svoje zvijezde unutar nastanjive zone. Moguće je da se na njegov površini nalazi tekuća voda, a samim time i život.

Kako prenosi Guardian, znanstvenici su u travnju 2020 uočili signal iz Proksima Centaure pomoću Parkesa, australskog radio teleskopa,.  Za razliku od mnogih prijašnjih, signal nije došao sa Zemlje što znači da možemo odbaciti mogućnost da se radi o lažnoj uzbuni.

Kako navode istraživači, govoriti da je porijeklo signal od neke izvanzemaljske civilizacije bila bi ogromna špekulacija. Moguće je da postoji prirodno objašnjenje, ali ne možemo isključiti ni umjetni izvor.

Važnost ovog otkrića leži u činjenici da se radi o najuzbudljivijem radio signalu iz svemira još od 1977. godine.

Kako otkriva Guardian, uzak signal unutar raspona 980 Mhz mijenja frekvenciju detektiranja u skladu s kretnjom planeta oko svoje zvijezde.

To upućuje na sljedeće objašnjenje; postojanje treće zvijezde, a ne tehnologije izvanzemaljske civilizacije.

„Tražimo život u svemiru tako dugo, a zamisao da se on nalazi gotovo na našim ulaznim vratima tj. u prvom sljedećem zvjezdanom sustavu, naprosto je malo vjerojatna.“ – Lewis Dartnell, astrobiolog sa Sveučilišta Westminster u intervjuu za Guardian.

Točan izvor signal ostaje enigmom. Kako bi raščistili misteriju trebat će provesti dodatna istraživanja i pomnih analiza dobivenog signala.

Istraživači su pronašli određene sličnost sa „Wow“ signalom iz 1977.

Rad koji detaljno opisuje ovu pojavu još nije objavljen, iako sudionici istraživanja mukotrpno rade na njemu.

Mišljenje autora

Živimo u uzbudljivim vremenima. Ovo izvješće je zanimljivo usprkos činjenici da ne ukazuje na definitivno postojanje izvanzemaljske civilizacije.

To nam govori da je Breakthrough Initiative na pravom putu u svojoj potrazi za inteligentnom civilizacijom i njihovim tehno-potpisom.

Postoje mnoga objašnjenja za signal kojeg je otkrio Breakthrough Listen. Među njima su najprominentnija; treći planet, neobjašnjiva smetnja i najmanje vjerojatna, izvanzemaljska civilizacija. Posljednju opciju i dalje ne možemo isključiti što čini ovo istraživanje posebno zanimljivim.

Astronomi su sami zaključili da se radi o neobičnom signalu. Proksima Centauri vjerojatno sadrži bar jedan planet koji bi mogao podržavati život na svojoj površini.

Tražili smo izvanzemaljce desetljećima. Koje su šanse da smo pronašli prvi umjetni signal iz svemira u nama najbližem zvjezdanom sustavu?