• Znanost
Znanost

Veliki požar prije 13 000 godina ‘gurnuo’ Zemlju u ledeno doba

Pozar (Depositphotos_12076633_L)
autor

Tim znanstvenika smatra da je udarac fragmenata kometa izazvao veliki požar koji je zahvatio oko 10% planeta i gurnuo Zemlju u ‘malo’ ledeno doba.

Veliki požar i velika šteta

Prema recentnim istraživanjima znanstvenici su došli do spoznaje da je prije otprilike 12 800 godina oko 10% Zemljine površine bilo zahvaćeno vatrenom stihijom. Vatrena oluja mogla bi se čak mjeriti s onom koja je izbrisala dinosaure, a vjerojatno su je izazvali fragmenti kometa koji bi u promjeru iznosio oko 100 kilometara.

Dok su oblaci prašine i dima prouzrokovani vatrom gušili Zemlju, započeli su mini ledeno doba koje je održavalo planet hladnim još tisuću godina. Štoviše, požar se poklapa upravo s vremenom kada je Zemlja izlazila iz svog 100 000 godina dugog ciklusa ‘velikog’ ledenog doba (cca. prije 115 000 – 12 000).

„Hipoteza je da se veliki komet fragmentirao i da su komadi udarili u Zemlju, uzrokujući ovu katastrofu“, rekao je Adrian Melott koautor studije koja se bavi ovim događajem.

Istraživanje katastrofe

„Čini se da brojni različiti kemijski ostatci – ugljični dioksid, nitrat, amonijak i drugi – svi ukazuju na to da je zapanjujućih 10 posto Zemljine kopnene površine, ili oko 10 milijuna četvornih kilometara, izgorjelo požarima. ”

Istraživači su na više od 170 lokaliteta diljem svijeta izmjerili veliki broj geokemijskih i izotopskih biljega. Jedna od provedenih analiza odnosila se na uzorke razine peludi, što je sugeriralo da su borove šume iznenada izgorjele kako bi ih zamijenila stabla topola – vrsta specijalizirana za pokrivanje neplodnog tla.,

Visoke koncentracije platine – koje se često nalaze u asteroidima i kometima – i visoke razine prašine također su zabilježene u uzorcima koje su analizirali istraživači, uz povećane koncentracije aerosola koji odgovaraju tezi o izgaranju velike količine biomase: amonijak, nitrat i drugi.

Posljedice razaranja

Biljke su izumrle, izvori hrane bili su oskudni, a ledenjaci koji su se prethodno povlačili ponovno su počeli napredovati. Ljudska vrsta morala se prilagoditi oštrijim uvjetima, a populacija je zbog toga opadala – „Proračuni sugeriraju da bi utjecaj oštetio ozonski omotač, uzrokujući povećanje raka kože i drugih negativnih učinaka na zdravlje“, pojasnio je Melott.

Tim je pretpostavio da su vatrena oluja i utjecaj kometa odgovorni za dodatno hlađenje poznato kao razdoblje mlađeg Dryasa (eng. Younger Dryas period). Ovaj relativno kratak pad temperature planeta ponekad se pripisuje promjenama oceanskih struja. Međutim, udarac kometa nije potpuno nova ideja – znanstvenici su o udaru meteora raspravljali već godinama – iako nedavno istraživanje ide u veliku dubinu kako bi pokušali pronaći dokaze za to.

Međutim, kako to obično biva, ne slažu se svi da podatci upućuju na udar kometa. Tim je dodatne argumente potražio i u povijesnim izvorima – riječ je o drevnim ‘rezbarijama’ pronađenim na lokalitetu Göbekli Tepe u Turskoj 2017. za koje dio znanstvenika smatra da prikazuju razorni udar međuzvjezdanog objekta.

Drevne 'rezbarije' pronađene na lokalitetu Göbekli Tepe u Turskoj 2017. za koje dio znanstvenika smatra da prikazuju razorni udar međuzvjezdanog objekta (©sciencealert.com, Alistair Coombs).
Drevne ‘rezbarije’ pronađene na lokalitetu Göbekli Tepe u Turskoj 2017. za koje dio znanstvenika smatra da prikazuju razorni udar međuzvjezdanog objekta (©sciencealert.com, Alistair Coombs).

„Hipoteza o udaru je još uvijek hipoteza, ali ova studija pruža ogromnu količinu dokaza, za koje tvrdimo da se svi mogu objasniti samo velikim kozmičkim udarom“, zaključio je Melott.

Drevni šumski požari spalili Antarktiku prije 75 milijuna godina

Wendy S. Wolbach et al., „Extraordinary Biomass-Burning Episode and Impact Winter Triggered by the Younger Dryas Cosmic Impact ∼12,800 Years Ago. 1. Ice Cores and Glaciers,“ The Journal of Geology 126/2 (2018).

Wendy S. Wolbach et al., „Extraordinary Biomass-Burning Episode and Impact Winter Triggered by the Younger Dryas Cosmic Impact ∼12,800 Years Ago. 2. Lake, Marine, and Terrestrial Sediments,“ The Journal of Geology 126/2 (2018).

David Nield (7. veljače 2022.), „13,000 Years Ago, a Firestorm Covered 10% of Earth’s Surface, Triggering an Ice Age,“ sciencealert.com (pristup 11. veljače 2022.)

Fiona Macdonald (22. travnja 2017.), „Ancient Carvings in Turkey Show a Comet Swarm Hitting Earth Right Around The Time Civilisation Changed Forever,“ sciencealert.com (pristup 11. veljače 2022.)