Astronomija

TOI 700: planetarni sustav s dva potencijalno nastanjiva svijeta

TOI 700 sustav. Izvor: Wikimedia commons.

Astronomi su otkrili drugi planet veličine Zemlje koji kruži oko svoje zvijezde u takozvanoj nastanjivoj zoni.

TOI 700 e nalazi se u naseljivoj zoni

U trenutku pisanja ovog članka, NASA je potvrdila postojanje 5,241 egzoplaneta. Povrh toga, oko 10.000 njih čeka svoju potvrdu. Prema procjenama astronoma, u Mliječnoj stazi postoji na stotine milijardi planeta, no nažalost nemamo tehnologiju koja je potrebna za otkrivanje onih najudaljenijih. Ipak, značajno napredujemo u istraživanju prostranstava naše galaksije.

Sada su astronomi, koristeći podatke s TESS-a (Transiting Exoplanet Survey Satellite), pronašli svijet veličine Zemlje nazvan TOI 700 e. Ovaj stjenoviti svijet uzbudljiv je jer ima oko 95 posto veličine Zemlje, ali ono što ga čini još privlačnijim astronomima jest to što planet kruži oko svoje zvijezde domaćina, TOI 700, u naseljivoj zoni – odgovarajućoj udaljenosti od zvijezde koja omogućava prisutnost tekuće vode na površini planeta.

Otkrivene dvije potencijalno nastanjive egzo-Zemlje

TOI 700 d također unutar nastanjive zone

Planetarni sustav TOI 700 vrlo je zanimljiv jer su prethodne studije otkrile čak tri egzoplaneta koji kruže oko zvijezde domaćina – TOI 700 b, c i d. Egzoplanet TOI 700 d također kruži oko zvijezde u nastanjivoj zoni. Međutim, znanstvenici nisu bili sigurni postoji li četvrti planet koji kruži oko TOI 700.

Zahvaljujući dodatnih 12 mjeseci podataka s TESS-a, znanstvenici su uspjeli otkriti četvrti planet, “Ovo je jedan od samo nekoliko sustava s više malih planeta unutar nastanjive zone za koje trenutno znamo”, rekla je Emily Gilbert, postdoktorandica u NASA-inom Laboratoriju za mlazni pogon (JPL).

Zemlja je jedinstvena u odnosu na druge nastanjive egzoplanete

TOI 700, M patuljak

Zvijezdu TOI 700 astronomi klasificiraju kao Crveni patuljak ili M patuljak. Ovo su najmanje zvijezde glavnog niza u galaksiji i posjeduju samo djelić veličine i mase Sunca. Rađaju se u mnogo većem obilju nego masivnije zvijezde, što znači da oni dominiraju našom galaksijom.

U stvari, vjeruje se da crveni patuljci čine čak sedamdeset pet posto zvjezdane populacije naše galaksije. TOI 700 nalazi se stotinjak svjetlosnih godina od Zemlje, u zviježđu Dorado.

Koja je najveća nastanjiva super-Zemlja?