Snimka ‘plesa’ egzoplaneta oko udaljene zvijezde

Egzoplanet Sunrise over group of planets in space (Depositphotos)
autor

Snimka egzoplaneta koji ‘plešu’ u orbiti zvijezde nastala je na temelju 12-godišnjih promatranja udaljenog solarnog sustava.

‘Ples’ egzoplaneta

Astronom sa Sveučilišta Northwestern, Jason Wang, napravio je zadivljujući ‘timelapse’ video brojnih egzoplaneta koji kruže oko udaljene zvijezde. Iako video traje samo nekoliko sekundi zapravo prikazuje nevjerojatnih 12 godina kretanja četiri planeta koji kruže oko zvijezde nazvane HR8799 – od Zemlje udaljene oko 133.3 svjetlosne godine. Video je nastao na temelju snimaka zvjezdarnice W. M. Keck na vrhu Maunakea na Havajima.

Novi način otkrivanja egzoplaneta

U izjavi Wang je pojasnio kako je primarni cilj njegovog sastavljanja videa bio učiniti duge orbite ovih masivnih egzoplaneta prepoznatljivijima široj javnosti – „Ovaj video prikazuje kretanje planeta na ljudskoj vremenskoj skali. Nadam se da će omogućiti ljudima da uživaju u nečemu čudesnom.“ Izvan okvira videa – tj. u stvarnom ‘ljudskom’ vremenu – orbita najbližeg planeta traje oko 45 godina, a najudaljenijeg gotovo pola tisućljeća (500 godina)!

Animacija četiri egzoplaneta koji 'plešu' oko zvijezde HR8799 (©Jason Wang/Northwestern University).
Animacija četiri egzoplaneta koji ‘plešu’ oko zvijezde HR8799 (©Jason Wang/Northwestern University).

Sada već davne 2008. godine ovi su (egzo)planeti postali prvi koje su astronomi ikada izravno promatrali – a sada, u nevjerojatnoj demonstraciji moći moderne tehnologije promatranja neba, možemo ih gledati kako izvode svoj ‘nebeski ples’.

Udaljeni solarni sustav

Zvijezda HR8799 je oko 1.5 puta masivnija od našeg Sunca i nalazi se otprilike 133 svjetlosne godine od Zemlje u zviježđu Pegaz. Za usporedbu nama najbliži zvjezdani sustav – Alpha Centauri⁠ – udaljen je nešto više od 4 svjetlosne godine. Iako je samo malo masivnija od našeg sunca, HR8799 je puno svjetlija zvijezda – čak pet puta! HR8799 je također vrlo mlada zvijezda sa samo 30 milijuna godina, u usporedbi s našim Suncem koje je staro oko 4.5 milijardi.

Tri (od četiri) planeta u sustavu HR8799. Planeti, za koje se smatra da su plinoviti divovi masivniji od Jupitera, prvi su put snimljeni 2008. godine (©NASA/JPL-Caltech/Palomar Observatory).

HR8799 bio je prvi zvjezdani sustav ikada snimljen – tj. planeti u orbiti ove udaljene zvijezde ušli su u povijest kao prvi ikada otkriveni egzoplaneti. O napretku naše tehnologije od studenog 2008. godine do danas možda najbolje govori činjenica da je u međuvremenu potvrđeno otkriće više od 5000 egzoplaneta, a još gomila čeka svoju potvrdu.

NASA potvrdila postojanje preko 5000 egzoplaneta

Popularizacija znanosti

Wang je istaknuo kako ovaj video sam po sebi nema nekakvu znanstvenu važnost jer su svi podatci već od ranije poznati i dostupni znanstvenoj javnosti.

Znanstvenici uočili planetarni sustav s čak tri super-Zemlje

No, zaključio je da iako „nema nikakve znanstvene koristi od gledanja orbitalnih sustava u timelapse videu, on pomaže drugima da cijene ono što proučavamo. Ponekad može biti teško objasniti znanost riječima, ali zato prikazivanje znanosti na djelu pomaže drugima da shvate njezinu važnost.“

Egzoplanet koji se sudara sa svojom zvijezdom otkriva Zemljinu budućnost

Amanda Morris (30. siječnja 2023.), „Watch distant worlds dance around their sun,“ news.northwestern.edu (pristup 1. veljače 2023).

Elizabeth Howell (31. siječnja 2023.), „Exoplanets dance around distant star in stunning 12-year timelapse (video),“ space.com (pristup 1. veljače 2023).

Victor Tangermann (31. siječnja 2023.), „Scientist Releases Amazing Video Of Exoplanets Orbiting Distant Star,“ futurism.com (pristup 1. veljače 2023).