Novi način otkrivanja egzoplaneta

Umjetnički prikaz zvijezde okružene protoplanetarnim diskom (©NASA/JPL-Caltech).
autor

‘Mali uragani’ – koji se formiraju oko mladih zvijezda – mogli bi pomoći astronomima u mjerenju veličina novorođenih egzoplaneta.

Rađanje

Mlade zvijezde okružene su kaosom – oblaci plina, prašine i leda kovitlaju se u takozvanom protoplanetarnom disku. Kada gravitacijska djelovanja počnu ‘okupljati’ materijal iz diska u veće nakupine započinje proces rađanja planeta koji kruže oko zvijezde.

Koristeći Atacama Large Millimeter/submilimeter Array (ALMA) u Čileu, istraživači su razvili novu tehniku ​​za mjerenje i datiranje novorođenih egzoplaneta koji se formiraju u ovim protoplanetarnim diskovima. Proučavajući ono što su nazvali ‘malim uraganima’ unutar protoplanetarnih diskova – vidljivima u podatcima ALMA-e – astronomi mogu utemeljeno nagađati o egzoplanetima koji su uzrokovali ove vrtloge.

U većini slučajeva znanstvenici mogu koristiti snažne teleskope za promatranje zatamnjenja zvijezda, što ukazuje da egzoplanet prolazi ili prolazi između naše točke gledanja i zvijezde oko koje kruži. No, novi istraživački tim posebno proučava mlade egzoplanete koji su udaljeni od svojih zvijezda te se stoga ne mogu jasno vidjeti tradicionalnim tehnikama.

Nova saznanja o formiranju planeta Zemlje

‘Hvatanje’ egzoplaneta

„Izuzetno je teško proučavati manje planete koji su daleko od svoje zvijezde izravnim snimanjem: to bi bilo kao da pokušavate uočiti krijesnicu ispred svjetionika. Potrebne su nam druge, drugačije metode da naučimo o ovim planetima,“ pojasnio je koautor nove studije Roman Rafikov.

Novootkrivena tehnika tima također koristi neizravan oblik promatranja za proučavanje egzoplaneta – umjesto da traže tranzite, oni traže neobične formacije (poput lukova ili nakupina) koje se formiraju u protoplanetarnom disku.

„Nešto mora uzrokovati stvaranje ovih struktura. Jedan od mogućih mehanizama za stvaranje ovih struktura – i svakako najintrigantniji – je taj da su čestice prašine koje vidimo kao lukove i nakupine koncentrirane u središtima fluidnih vrtloga: zapravo malih uragana koji mogu biti potaknuti određenom nestabilnošću na rubovi praznina koje su u protoplanetarnim diskovima urezali planeti,“ pojasnio je Rafikov.

Nova studija i važnost

Proučavajući svojstva vrtloga, koji zahtijevaju određeno vrijeme i masu da se formiraju, astronomi mogu procijeniti starost i masu egzoplaneta koji ih je stvorio.

Rafikov je na kraju zaključio kako se njihova metoda „može kombinirati s drugim metodama kako bismo poboljšali naše razumijevanje planetarnih karakteristika i putova formiranja planeta u tim sustavima. Proučavajući formiranje planeta u drugim zvjezdanim sustavima, mogli bismo saznati više o tome kako je naš Sunčev sustav evoluirao.“

Uočen ‘oblak’ krhotina nastao sudarom dvaju svemirska tijela

Nicolas P Cimerman, Roman R. Rafikov, „Emergence of vortices at the edges of planet-driven gaps in protoplanetary discs,“ Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (2023).

Roman R. Rafikov, Nicolas P. Cimerman, „Vortex weighing and dating of planets in protoplanetary discs,“ Platforma ArXiV (2023).

Stefanie Waldek (23. siječnja 2023.), „’Little hurricanes’ around young stars can help astronomers measure infant exoplanets,“ space.com (pristup 25. siječnja 2023).

Anonymus (6. siječnja 2023.), „Astronomers use ‘little hurricanes’ to weigh and date planets around young stars,“ cam.ac.uk (pristup 25. siječnja 2023).