Astronomija

Saturnova sezonska promjena: Nevjerojatan uvid teleskopa James Webb

Saturnovi prsteni.

Dok se Europa priprema za topliju jesen, Saturn nas iznenađuje svojom neobičnom jesenskom pričom. Znanstvenici su otkrili promjene u godišnjim dobima ovog veličanstvenog planeta, čija se sjeverna hemisfera postepeno priprema za mračno polarno zimovanje.

Saturn, čije su ledeni prstenovi prava svemirska atrakcija, doživljava kraj svog dugotrajnog sjevernog ljeta. Temperatura mu pada dok se snažne zračne struje preusmjeravaju, označavajući dolazak jeseni. Upravo smo zabilježili kratkotrajni pogled na njegov sjeverni pol koji je preplavljen vrtlogom plinova. Uskoro će ovaj zadivljujući prizor biti skriven dubokom polarnom zimom.

Razumijevanje Saturnovih godišnjih doba

Poput Zemlje, Saturnova os naginje, omogućujući mu da proživljava promjene godišnjih doba. No, njegov kozmički ples traje mnogo duže – obilazi Sunce svakih 30 godina. Dakle, svako godišnje doba na Saturnu traje impozantnih 7,5 zemaljskih godina. Dok se Zemlja priprema za svoju promjenu sezone, Saturn se priprema za svoje polarno zimovanje 2025. godine.

Zahvaljujući instrumentu MIRI na JWST, znanstvenici su u infracrvenom spektru analizirali atmosferske promjene Saturna. Ova analiza otkriva temperature, oblake i sastav plinova planeta, od površinskih oblaka do gornje stratosfere. Dekodiranjem infracrvenog svjetla, razotkrivene su tajne Saturnove atmosferske kemije.

Promjene u atmosferi

Analizirajući srednje-infracrvene spektre, istraživači su shvatili da su se raspodjela plinova i temperature promijenile od posljednjeg mjerenja. Rezultati MIRI-a ukazuju na dinamično kretanje ugljikovodika iz sjeverne hemisfere.

Profesor Leigh Fletcher iznio je svoje oduševljenje rekavši: “Pogled koji nudi JWST je neusporediv. Ako nam jedno mjerenje može pružiti toliko informacija, tko zna što nas čeka u budućnosti?”

Izazovi i postignuća

Odabir Saturna kao prve JWST-ove mete nije bio slučajan. Njegova veličina i sjajnost stvaraju izazove za MIRI. Dr. Oliver King je istaknuo: “Unatoč tome što može zabilježiti samo dijelove Saturnove ljepote u jednom trenutku, rezultati su nevjerojatni.”

Profesor Fletcher je izjavio: “Predstavljanje prvih podataka predstavljalo je nezaboravan trenutak za našu ekipu. Ovaj veličanstveni uspjeh ne bi bio moguć bez podrške cijele naše zajednice.” JWST će nastaviti priču koju je započeo Cassini, najavljujući novu eru istraživanja svemira.