• Svemir
  • Ruska sonda ‘Luna-25’ neslavno završila svoju misiju na Mjesecu

Ruska sonda ‘Luna-25’ neslavno završila svoju misiju na Mjesecu

Mjesec. Izvor: NASA / GSFC / Arizona State University.

U najnovijem preokretu u svemirskom sektoru, ruska svemirska sonda Luna-25 doživjela je havariju na površini Mjeseca. Ovo je bio prvi ruski pokušaj misije prema Mjesecu nakon gotovo pola stoljeća, no nesreća je nastupila uslijed nepoznatih problema tijekom završnih manevara za slijetanje, izvijestila je ruska svemirska agencija Roscosmos prošle nedjelje.

Ovaj neuspjeh ne dolazi u najboljem trenutku za Rusiju. Već godinu i pol suočavaju se s međunarodnom izolacijom zbog vojne intervencije u Ukrajini, koja je rezultirala brojnim sankcijama, uključujući i one koje su pogodile svemirsku industriju.

Dok globalna zajednica svjedoči novoj utrci u osvajanju Mjeseca, s više država i kompanija koje ulaze u konkurenciju, ova nesreća bacila je dodatno svjetlo na izazove s kojima se suočava ruski svemirski sektor – od navoda o korupciji do potencijalnog nedostatka inovativnosti i strateških partnerstava.

Valerij Jegorov, nekadašnji znanstvenik unutar ruske svemirske agencije koji sada živi u izgnanstvu, sugerirao je da bi ovaj neuspjeh mogao biti posljedica tehničkih problema, možda čak uzrokovanih sankcijama koje je Zapad uveo Moskvi.

Rusija nije bila jedina država koja je imala ambicije na Mjesecu. Indija, Kina i Sjedinjene Države također planiraju svoje misije, a indijska sonda Chandrayaan-3 već je ranije ovog mjeseca ušla u Mjesečevu orbitu s namjerom slijetanja na južni pol.

Unatoč brojnim izazovima i geopolitičkoj klimi, svemirska istraživanja nastavljaju privlačiti globalnu pažnju, s nadom da će novi poduhvati pružiti bolje razumijevanje naše svemirske okoline i potencijalnih resursa koji nas čekaju izvan našeg planeta. ž