Tehnologija

Rusi navodno grade laser za zasljepljivanje satelita

Laserska tehnologija je evoluirala do točke u kojoj je moguća protusatelitska obrana.

Postoje jaki dokazi da se svemirski nadzorni kompleks na ruskom sjevernom Kavkazu oprema novim laserskim sustavom nazvanim Kalina koji će ciljati optičke sustave stranih satelita koji lete iznad ruskog teritorija.

Što je laser i kako radi?

Laser je uređaj za stvaranje uskog snopa usmjerene energije. Prvi laser razvijen je 1960., a od tada je stvoreno nekoliko tipova lasera koji koriste različite fizičke mehanizme za generiranje fotona.

Plinski laseri pumpaju velike količine energije u specifične molekule kao što je ugljični dioksid. Kemijski laseri pokreću se specifičnim kemijskim reakcijama koje oslobađaju energiju. Solid-state laseri koriste prilagođene kristalne materijale za pretvaranje električne energije u fotone. U svim laserima, fotoni se naknadno pojačavaju prolaskom kroz posebnu vrstu materijala koji se naziva medij pojačanja, a zatim usmjerivač snopa fokusira u koherentnu zraku.

Ako ima dovoljno visok protok visokoenergetskih fotona, laser može zagrijati, rastopiti pa čak i spaliti materijal svoje mete. Sposobnost postizanja tih učinaka određena je razinom snage lasera, udaljenosti između lasera i njegove mete i sposobnošću fokusiranja zrake na metu.

Laseri imaju široku primjenu u svakodnevnom životu. Koristimo ih kao pokazivače, pisače, u DVD playerima, u retinalnim i drugim medicinskim kirurškim postupcima te u mnogim drugim tehnologijama. Nalaze široku primjenu i u vojnim operacijama. Najpoznatiji u tom području je Airborne Laser (ABL), koji je američka vojska namjeravala koristiti za obaranje balističkih projektila.

Istraživači također razvijaju lasere kao alternativu tehnologiji radio valova za pojačanje komunikacije između svemirskih letjelica i Zemlje.

Ruski laser Kalina

Navodno novo rusko lasersko postrojenje zove se Kalina. Namijenjen je zaslijepiti optičke senzore satelita koji prikupljaju obavještajne podatke iznad tog ruskog područja.

Projekt je to koji je započeo 2011. godine, a nedavne slike Google Eartha pokazuju da je izgradnja već uvelike u tijeku.

Ako ruska vlada uspije izgraditi laser, on bi bio sposoban zaštititi veliki dio zemlje od pogleda satelita s optičkim senzorima. Tehnologija također postavlja i opasniju mogućnost laserskog oružja koje može trajno onesposobiti satelite.

Kao i kod američkog LAIRCM-a, zasljepljivanje uključuje zasićenje senzora s dovoljno svjetla da se spriječi njihov rad. Postizanje ovog cilja zahtijeva točno dovođenje dovoljne količine svjetla u satelitski senzor. To nije lak pothvat s obzirom na vrlo velike udaljenosti i činjenicu da laserska zraka prvo mora proći kroz Zemljinu atmosferu.

Kalina navodno radi u pulsirajućem načinu rada u infracrvenom zračenju i proizvodi oko 1000 džula po kvadratnom centimetru.

Špijunski sateliti koji koriste optičke senzore obično rade u niskoj Zemljinoj orbiti na visini od nekoliko stotina kilometara. Ovim satelitima općenito je potrebno nekoliko minuta da prođu iznad bilo koje određene točke na površini Zemlje. Za to je potrebno da Kalina može kontinuirano raditi toliko dugo uz održavanje trajnog traga na optičkom senzoru. Ove funkcije obavlja sustav teleskopa.

Razine snage lasera vjerojatno će se nastaviti povećavati, što će omogućiti da se od privremenog učinka zasljepljivanja ide i dalje do trajnog oštećenja hardvera senzora za snimanje.

Dok razvoj laserske tehnologije ide u tom smjeru, postoje važna politička razmatranja povezana s korištenjem lasera na ovaj način. Trajno uništenje svemirskog senzora od strane nacije moglo bi se smatrati činom agresije.

Laseri u svemiru

Upotreba laserskog oružja u svemiru posebno je zabrinjavajuća. Laser u svemiru može biti vrlo učinkovit i opasan jer nema atmosfere koja bi oslabila snop, a udaljenost do cilja bi se značajno brže prešla

Osim toga, svemirski laseri mogli bi se koristiti za ciljanje bilo kojeg satelita usmjeravanjem lasera na spremnike pogonskog goriva i sustave napajanja, koji bi, ako se oštete, potpuno onesposobili letjelicu.

Kako tehnologija napreduje, uporaba laserskog oružja u svemiru postaje vjerojatnija. Postavlja se pitanje: koje su posljedice?

Iain Boyd (26. srpnja 2022.), “Russians reportedly building a satellite-blinding laser – an expert explains the technology,” The Conversation