• Svemir
  • Privatna svemirska letjelica ušla u orbitu oko Mjeseca uoči pokušaja slijetanja

Privatna svemirska letjelica ušla u orbitu oko Mjeseca uoči pokušaja slijetanja

Privatna lunarna letjelica iz Sjedinjenih Američkih Država uspješno je ušla u orbitu oko Mjeseca u srijedu, pripremajući se za svoj sljedeći veliki izazov – slijetanje na prašnjavu površinu Mjeseca. Ukoliko slijetanje protekne glatko, to će označiti povratak Sjedinjenih Država na Mjesec prvi put od kraja NASA-inog programa Apollo 1972. godine. Također, ta bi tvrtka postala prva privatna organizacija koja je uspješno izvela slijetanje na Mjesec. Lunarna letjelica tvrtke Intuitive Machines pokrenula je svoje motore na dalekoj strani Mjeseca dok je bila izvan dosega signala sa Zemlje. Kontrolori leta u centrali tvrtke u Houstonu morali su čekati pojavljivanje letjelice iz orbite kako bi saznali nalazi li se u predviđenoj orbiti ili je otišla u nekontrolirani let.

Odisej je na dobrom putu

Intuitive Machines potvrdila je da se njihova letjelica, nazvana Odisej, nalazi u orbiti oko Mjeseca noseći sa sobom eksperimente NASA-e i drugih klijenata. Ova misija dio je NASA-inog programa usmjerenog na poticanje gospodarske aktivnosti na Mjesecu, s budžetom od 118 milijuna dolara namijenjenim za transport eksperimenata na Mjesec. U četvrtak, planirano je dodatno snižavanje orbite s gotovo 92 kilometra na samo 10 kilometara iznad površine Mjeseca. Ovaj ključni manevar izvest će se na dalekoj strani Mjeseca, a cilj je priprema za slijetanje u blizini južnog pola.

Ovo područje, iako je izazovno za slijetanje zbog kratera i litica, smatra se izuzetno vrijednim zbog vjerovanja da krateri u vječnoj sjeni sadrže zamrznutu vodu. Mjesec je prepun olupinama brojnih neuspjelih pokušaja slijetanja, a neke misije nisu ni došle do faze slijetanja. Druga američka tvrtka, Astrobotic Technology, prošlog je mjeseca pokušala dostaviti svoju letjelicu na Mjesec, no misija je propala zbog curenja goriva.